De goede dood is misschien de mooiste illusie van allemaal. Een illusie in het kwadraat. De grote obsceniteit van de dood overwinnen door de illusoire goede dood is zowel een aan vaarding van het onvermijdelijke als het symbolisch over stijgen daarvan. Op haar in een vitrine van de wereld afgescheiden schip vaart de Maagd voor en met ons uit! Van alfa naar omega, van niets naar nergens. Expected Time of Arrival: het uur nul, het oever loos moment van de eeuwigheid. Nu. Symbolen hebben, als atomen van zware moleculen, de neiging zich aan elkaar te plakken tot een steeds complexer geheel. Ze worden zo zwaar dat ze uiteindelijk een zwart gat vormen waar de overmaat aan betekenis zichzelf opheft. Alles verwijst uit eindelijk naar alles en naar zichzelf: deze stille pop op een mo delboot is niets meer dan dat. Als deze Maagd haar mond open de zouden we horen wat wij niet willen horen, dan zegt zij wat zij in haar Oostakkerse gedaante zei, volgens Hugo Claus: 'Ge nezen zult gij niet'. Wanneer we onze voorstellingen de vrijheid geven, ze niet in de vitrines van onze systemen opsluiten, trekken ze ons de duisternis in of lossen op zonder een spoor achter te laten. Zelfs het surrealisme kon niet zonder dogma's, om niet weggevaagd te worden door de overmaat aan betekenis van de paranoïde schizofrenie - kijk naar de bijna panisch aandoende ijzeren greep van André Breton: 'Niet alleen kan het wezen van de mens niet begrepen worden zonder de waanzin, maar dat we zen wordt evenzeer gekenmerkt door de waanzin als limiet van zijn vrijheid.' De vorige aflevering van De juiste verkeerde verbanden, 'De dronken In diaan' in Ballustrada 24(2010)1/2, 92-99, stond aangekondigd als afleve ring 9. Bij de op het eerste gezicht bizarre nummering van deze nieuwe aflevering, de twaalfde, is ermee rekening gehouden dat de twee proto- afleveringen van de reeks nimmer zijn genummerd of zelfs genoemd als 'juiste verkeerde verbanden'. Het gaat om 'Van mens tot aap' in Ballustrada 18(2004)2, 15-17 en 'Hersenschimmen met pijn' in Ballustrada 18(2004)2, 38-39.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2011 | | pagina 65