Maar als het allemaal niks betekent - dan waren jullie ook met 'niks' bezig? Je moet die spruitologie en de Vrije Enclave Breezand en voor heen de Breezandsche Courant zien als een spiegelwereld, een rijk waar de realiteit zichzelf in haar pretentieuze masker kan kijken. De afbeelding in de vervormde spiegel confronteert ons onontkoombaar met onze onvolmaaktheid. En je kunt nog lachen ook. Het is een win-winsituatie. Een der neven meende dat het vooral ging om de omlijning en zichtbaarmaking van het menselijk tekort. Bij mij speelde meer de vraag: hoe kun je met consequent volgehouden kolder de werkelijkheid toch wezenlijk en dicht benaderen? Het is immers niks nieuws: de waanzin van de dagelijkse maatschappelijke werkelijkheid en van de mediastorm extrapoleren, de draak steken met zeker heden en gewichtigdoenerij. Zeker ook in de wereld van de cultuur. Nou, dat benaderen kan héél dicht - dat bleek wel uit de reactie van de Vlissingse plaatjesmaker. Hij had toch reden om kwaad te zijn? In principe wel. Ik zou ook gekwetst zijn als ze een affiche waar ik op sta hadden gemaltraiteerd. Maar alle regionale media benaderen zoals hij deed... en een 'openbaar excuus' eisen... het is toch te lullig voor woorden. Ik kan het niet anders inter preteren dan als een onlesbare dorst naar publiciteit. En als moedwillige poging de reputatie van anderen te bezoedelen met het oprakelen van een historisch trauma. Altijd prijs immers! Het narcistische zelfmedelijden van dit zelfbenoemde oorlogsslachtoffer raakte bij mij niet meteen de gevoelige snaar, dat zult u begrijpen. Het leek te veel op de sluwheid van een sappelende marskramer, die met behulp van de zieligheids factor zijn handel gunstig van de hand wil doen. Op basis van een niet bestaand woord beschuldigde de zoon van een lid van het nazileger ons van nazi-grappen. Grappen, uitgehaald in de internationaal gerenommeerde galerie van een vrouw die zélf een zeer traumatisch oorlogsverleden heeft. Daar hebben mijn broer en ik nog eens een heel boek over geschreven: Hannelore, kind van een Duitse moeder in oorlogstijd, 1940-1947. Nog steeds in de boekhandel verkrijgbaar.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2012 | | pagina 19