de zaadjes die knapperden en klapten zodra je het rookte en bovendien had je aan die zaadjes niet zoveel. Je kon niet zien of er vrouwelijke of mannelijke planten uit groeiden. De men sen die ik kende en die met grote regelmaat kosmische ervarin gen opdeden zweerden toch over het algemeen bij blokjes hasj, die per gram werden aangeboden. Het nadeel daarvan was weer dat je aan die hasj nooit kon zien of er wel of niet kamelen- stront doorheen gemengd was. Een van die mensen was Jurre. Ergens diep in een van de pol ders rond het dorp had hij een piepklein huisje gehuurd en zat daar kunstenaar te wezen. Hoofdzakelijk conceptueel. Hij had daar zo zijn theorieën over. Zijn werkzame leven speelde zich voornamelijk af in de nacht, omdat zijn creativiteit dan niet werd verstoord door domme boeren die zo nodig rond zijn huisje moesten ploegen, of zaaien of oogsten. Stilte. Dat had hij nodig. Zijn scheppingsdrang bestond grotendeels uit het leegknijpen van vele tubes verf op een palet, waarna hij de klodders meng de met ideeën en gedachten die hem toevielen tijdens de nachtelijke uren. Die laatste ingrediënten werkte hij dan uit in de kroeg waar hij met bevriende vakbroeders het Hogere in de kunst besprak. Zaken, waar wij geen weet van hadden omdat die nu eenmaal uitsluitend voorbehouden waren aan de echte connaisseur. De verf droogde op en die gooide hij weg. Het ging om con ceptie. Jurre kwam uit Den Haag en wist hoe je een joint bouwde. Ne pal, Afghanistan, rooie Libanon. Hij kende hun eigenschappen en eigenaardigheden. Zijn werk kenmerkte zich door verdie ping die hij verkreeg met behulp van deze en andere geestver ruimende middelen. Alles had een betekenis. Zijn obsessieve gedrevenheid uitte zich in het zoeken naar wegen die anderen verwaarloosden. Krachten die hun nut nog moesten bewijzen. De Zin van het Niets, vergelijkbaar met de witregels in een boek. Hij benadrukte de waarde van die betekenis nog eens extra door de ruimtes, die hij formaliseerde in zijn wereld van kosmische expressie. Door daarbij tevens gebruik te maken van buitenzintuiglijke waarnemingen op micro niveau, werkte hij zodoende aan de meest ultieme vorm van minimal art. Ook schuwde hij de toepassing van informele materialen niet,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2012 | | pagina 59