Nijmegen. Ik had zelfs het plan opgevat die werken eens te
gaan bekijken in de archieven in Ottawa. De vriend besloot
zijn verhaal met de mededeling dat hij dat overzeese avontuur
had overleefd en dat ze elkaar vele jaren later hier in Wolfville
hadden teruggevonden. Bij het afscheid vroeg ik hem Alex de
groeten te doen van een bewonderaar uit Holland. Alles klopte
eigenlijk en ik zal de waarheid nooit achterhalen. Had ik met
Alex Colville zelf zitten praten? Halverwege het grasveld keek
de pseudo-Colville nog even naar mij om en ik zwaaide naar
hem op de manier van het meisje op Stop for cows. Was hij het
werkelijk geweest, dan had hij het gebaar ongetwijfeld her
kend.
Ter plekke nam ik me voor om na mijn reis Stop for cows, het
originele schilderij uit 1967, nog eens te gaan zien. Het bevindt
zich immers in de collectie van Museum Boijmans Van Beu-
ningen waar ik het voor het eerst zag in 1974 op de tentoon
stelling van hyperrealisten getiteld Kijken naar de werkelijkheid.
A.C. Fine Arts Inc.; ansicht uitgave Museum Boijmans Van Beuningen,
Rotterdam.