vaart niet lopen. Wie herkent mij op de achterste rij, letterlijk in de schaduw van de meester? Ik herken er ook maar enkelen. Natuurlijk de immer in post- tenue gestoken Peter Küstermann. De jongen wordt wat ouder en loopt al meer dan 25 jaar rond met diezelfde pet en een jasje voorzien van buttons. Te bezorgen post in de hand. Hij herkent me ook, weet zelfs mijn naam, maar heeft geen post voor mij. Hij is al op weg naar K.S. daar is meer eer mee te behalen. Potverdorie, het lijkt hier wel een kunstenaarswereldje zoals zich dat overal afspeelt. Ik meen Rüdiger Westphal te herken nen en is dat niet Klaus Groh? En ik spreek ze niet aan. Ik zie liever hun werk later in mijn postbus. Dan naar de tentoonstelling. Die is ook ingericht ter meerdere glorie van K.S. Met topstukken uit zijn archief. Actuele werken zijn te zien in het speciaal door K.S. georganiseerde mail art- project 'Akademie': een grote collectie briefkaarten en aanver want materiaal. Voor alle duidelijkheid: briefkaarten hebben twee zijden, de beeldzijde en de adreszijde. Beide worden door de maker met zorg bewerkt. Tot mijn verbijstering zie ik de presentatie van dit project. Er is slechts één zijde van de honderden toegezonden werken te zien. Erger, op een respectloze wijze zijn ze met een nietpistool tegen de muur geknald: PANG PANG. Soms de een iets over de ander. Als de overlappingen het idee van werk in de marge, het al ternatieve, moeten benadruk ken is dit al te doorzichtig. Speurende mailartists trachten in de warboel hun bijdrage terug te vinden. En dan duikt K.S. weer op. Met zijn rug naar het project. De activiteiten overziend die zich voor hem afspelen. Een enor me toonbank met bakken briefkaarten. Vooral met werk van K.S. uit de jaren '70 en '80. Maar ook met werk van - als ik het snel zie - overleden kunstenaars. Stapels catalogi waarin een beperkt en onvolledig overzicht wordt getoond en niets terug

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2013 | | pagina 72