Fractals, de spiraal en de vertakking - al zulke basisfiguren en -structuren in het universum vertonen, om zich überhaupt te kunnen vermenigvuldigen en uitvouwen, variatie, alsof het origineel steeds met enige slordigheid wordt gekopieerd. De af wijking en het lijden zijn het eerste paar dat innig verstrengeld de sferen betrad. Wie had kunnen denken dat Bochelaar en Geknakte het stralende ouderpaar zijn van al wat bestaat? De 'automatische' creatie van basisstructuren als de spiraal, de boom of vertakking en de cel vindt voortzetting in de gelijk aardige symbolen die we in alle religies tegenkomen. Dat duidt niet op de verloren wijsheid en vergeten eenheid uit de roman tische alternatieve literatuur; maar hier is wel de diepste bodem waarop de archetypen liggen, als zeesterren met hun ontelbare trilhaartjes. Aan de geest van beren, zee- en andere dieren werd in primi tieve samenlevingen toestemming en vergiffenis voor de jacht op leden van hun soort gevraagd. Dit leidde tot een bewustzijn van 'anders zijn' van de mens, toen we beseften hoe rück sichtslos en zonder verontschuldiging de dieren elkaar afslacht ten. En als gevolg daarvan ontkenden we uiteindelijk een 'ziel' bij deze dieren, zodat voor onze afslachting van hen, inclusief onze wetenschappelijke experimenten, geen vergiffenis meer nodig was. Pas met het verbleken van de monotheïstische reli gie ontstond opnieuw ruimte voor empathie en compassie met het dier. Het christendom is hierin wegens zijn meer gevorder de staat van ontbinding ver voor op de islam. Het is verhelderend om het menselijk gedrag te bezien met de ogen van de etholoog, als unieke variant van het algemene diergedrag met zijn instincten en driften, en verder terug de simpele tweevoud van begeerte en aanval tegenover angst en vlucht. Dankzij zijn zelfbewustzijn en toegang tot de symbool wereld is de mens zelfs tot superdier geworden, dus beestachti ger dan zijn verwanten. Dankzij de evolutionaire gril - of bestemming? - van het zelf bewustzijn met zijn keuzemogelijkheden kunnen we ook beest achtiger zijn dan de dieren, omdat we in staat zijn onze hande-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2014 | | pagina 100