Light verse is een wonderlijk genre. Alleen de naam al: we heb ben er geen goede Nederlandse term voor. Lichte poëzie, maar hoe licht is lichte poëzie? Niet zelden gaan de gedichten over mislukte liefdes, ernstige handicaps of over maatschappelijke misstanden als onzorgvuldig taalgebruik. Behoort het werk van Piet Paaltjens tot de lichte poëzie? Is Jean-Pierre Rawie een light- vmedichter? De problemen met de naam hebben rechtstreeks te maken met het genreprobleem. Wanneer is een gedicht licht? Drs. P heeft jarenlang vruchteloos gepoogd de term plezier dichten ingang te doen vinden, maar dat woord riekt zo preg nant naar amateurisme en zondagsdichters, dat weinig light- versedichters zich aangesproken voelden. Wat kenmerkt de lichte poëzie? Veelal rekent men direct be grijpelijke poëzie tot lichte poëzie. De vroege Rutger Kopland, Jean-Pierre Rawie, Judith Herzberg, Gerrit Komrij en veel ge dichten van Vasalis passen moeiteloos in deze categorie. Toch zal niemand hen light-versedichters noemen. Gerrit Achterberg, Hans Favery, Christine d'Haen, Ida Gerhardt, H.H. ter Balkt, Nachoem Wijnberg, Fritzi Harmsen van Beek en Alfred Shaffer vallen er zeker niet onder. Hun werk kenmerkt zich door een gelaagdheid die vraagt om studie en herhaalde lezing. Naast begrijpelijkheid speelt de pretentie, de inzet een rol. De 'serieuze' dichters zijn 'kunstenaars'. Ze streven niet naar be grijpelijkheid, niet naar amusement, maar naar inhoudelijke verdieping; ze verrichten filosofisch gefundeerd taalonderzoek, zijn hedendaagse mystici, literaire vernieuwers, verbale alche misten of avant-gardisten, die geen boodschap hebben aan de toegankelijkheid van hun werk, de verkoopcijfers of het oor deel van de burgerij. Ze zijn Dichters: hun artistieke visie en de autonomie van hun teksten staan voorop, hoe hermetisch of onmodieus hun werk ook uitvalt. Een derde aspect is dat lichte poëzie vaak een relativerende of ironische toon heeft. Daarmee plaatst de light-versedichter zich in de traditie van de negentiende-eeuwse humorcultus, een ver schijnsel dat naast en zelfs binnen de romantiek tot bloei kwam. In Engeland en Duitsland was die bloei groter dan in Nederland, maar Piet Paaltjens en de Schoolmeester worden,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2014 | | pagina 45