Moment en Otzdos ('Literair experimenteel avant-gardetijd- schrift') worden op internet nog exemplaren aangeboden. 'Op eigen kosten publiceerde ik ook nog wat gedichtenbundels/ vervolgt Julien zijn memoires, Dertien gedichten, Polka Mazurka, Antibeton, Bittere woorden van glas, Ornamenten in beperkt breek baar barok. Godzijdank niet meer verkrijgbaar, maar wanneer 1000 liefhebbers opdagen wil ik nog wel een herdruk overwe gen. Dit alles vond plaats onder het pseudoniem Paul Pandira. Ook een roman ontstond, een experimenteel gedrocht dat gelukkig overal geweigerd werd, zodat mijn reputatie niet voor eeuwig publiek naar de maan was.' Julien was in de jaren zestig actief in de Antwerpse kunste naarswereld. Tony Rombouts, die gedichten van hem publi ceerde in Trap en het Tienjaarlijks Tijdschrift, herinnert zich: "Hij was een bescheiden en zeer minzaam man met originele ideeën en we ontmoetten elkaar regelmatig in de Antwerpse kunstkroegen zoals Den Engel en De Muze. Volgens zijn eigen zeggen was zijn pseudoniem de samenvoeging van 'Pan dira', de Griekse god Pan zal het zeggen. Ik wist dat hij tevens interesse had voor fantastiek, gothic novels en sciencefiction en dat hij deze genres zelf beoefende. Hij organiseerde bij hem thuis zelfs samenkomsten waar dergelijke verhalen werden voorgelezen en waar soms kortfilms van dit genre werden ge projecteerd." De grote productiviteit van Julien kwam dus niet alleen voort uit literaire gedrevenheid, maar ook uit financiële noodzaak. Hij had een vrouw met een dochter uit een vorig huwelijk, en samen hadden ze een zoontje dat aan een spierziekte leed. Er moest geld verdiend worden om te wonen en te eten. Hoe dan ook, zijn alomtegenwoordigheid, het in diverse talen vertaald zijn, de erkenning door een verhalenbundel in paperback formaat en zijn literaire ambities, waarvan hij niet veelvuldig maar toch wel nadrukkelijk uiting gaf, bijvoorbeeld door de laatste bladzijden van Het menselijk monster te vullen met De Gothische Gedichten, gaven hem een welhaast mythische uit straling. De omslag van Het menselijk monster is een tekening in zwartwit van een rondborstige dame die wordt bedreigd door een mon-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 46