Moment en Otzdos ('Literair experimenteel avant-gardetijd-
schrift') worden op internet nog exemplaren aangeboden. 'Op
eigen kosten publiceerde ik ook nog wat gedichtenbundels/
vervolgt Julien zijn memoires, Dertien gedichten, Polka Mazurka,
Antibeton, Bittere woorden van glas, Ornamenten in beperkt breek
baar barok. Godzijdank niet meer verkrijgbaar, maar wanneer
1000 liefhebbers opdagen wil ik nog wel een herdruk overwe
gen. Dit alles vond plaats onder het pseudoniem Paul Pandira.
Ook een roman ontstond, een experimenteel gedrocht dat
gelukkig overal geweigerd werd, zodat mijn reputatie niet voor
eeuwig publiek naar de maan was.'
Julien was in de jaren zestig actief in de Antwerpse kunste
naarswereld. Tony Rombouts, die gedichten van hem publi
ceerde in Trap en het Tienjaarlijks Tijdschrift, herinnert zich:
"Hij was een bescheiden en zeer minzaam man met originele
ideeën en we ontmoetten elkaar regelmatig in de Antwerpse
kunstkroegen zoals Den Engel en De Muze. Volgens zijn
eigen zeggen was zijn pseudoniem de samenvoeging van 'Pan
dira', de Griekse god Pan zal het zeggen. Ik wist dat hij tevens
interesse had voor fantastiek, gothic novels en sciencefiction
en dat hij deze genres zelf beoefende. Hij organiseerde bij hem
thuis zelfs samenkomsten waar dergelijke verhalen werden
voorgelezen en waar soms kortfilms van dit genre werden ge
projecteerd."
De grote productiviteit van Julien kwam dus niet alleen voort
uit literaire gedrevenheid, maar ook uit financiële noodzaak.
Hij had een vrouw met een dochter uit een vorig huwelijk, en
samen hadden ze een zoontje dat aan een spierziekte leed. Er
moest geld verdiend worden om te wonen en te eten. Hoe dan
ook, zijn alomtegenwoordigheid, het in diverse talen vertaald
zijn, de erkenning door een verhalenbundel in paperback
formaat en zijn literaire ambities, waarvan hij niet veelvuldig
maar toch wel nadrukkelijk uiting gaf, bijvoorbeeld door de
laatste bladzijden van Het menselijk monster te vullen met De
Gothische Gedichten, gaven hem een welhaast mythische uit
straling.
De omslag van Het menselijk monster is een tekening in zwartwit
van een rondborstige dame die wordt bedreigd door een mon-