ON
NO
Onder de Pont Mirabeau stroomt de Seine
En onze liefdes
Moet ik het me herinneren
Na het verdriet kwam steeds de vreugde.
Met Pierre-Jean Jouve (1887-1976) krijgt het poëtisch hedo
nisme een geestelijke gestalte. De man is bezeten door verlan
gen en tracht op dichterlijke wijze een religieus perspectief te
ontdekken in zijn zinnelijke kunst die soms als een 'overver
hitte lyriek' wordt gekenmerkt.
In tegenstelling tot Jean Cocteau (1889-1963), de hedonistische
dandy, dichter, beeldend kunstenaar en filmmaker, die Oscar
Wildes The Picture of Dorian Gray bewerkte, cultiveert en ver
dicht de schrijver Paul Eluard (1895-1952) een levenskunst in
de warme nabijheid van vrouwelijke liefde. Het gaat er voor
hem om dat je zelf initiatief ontplooit om gelukkig te worden.
L'amoureuse
Elle est debout sur mes paupières
Et ses cheveux sont dans les miens
Elle a la forme de mes mains
Elle a la couleur de mes yeux,
Elle s'engloutit dans mon ombre
Comme une pierre sur Ie del.
De verliefde
Zij staat op mijn oogleden
En haar haren zijn in de mijne,
Zij heeft de vorm van mijn handen,
Zij heeft de kleur van mijn ogen,
Zij zinkt in mijn duister
Als een steen op de hemel.
Is er bij de communist Louis Aragon (1897-1982) nog sprake
van een hedonisme? Is hartstocht niet eerder de onderbouw
van zijn poëtische expressie? In zijn gedicht 'II n'y a pas
d'amour heureux' stelt hij dat gelukkige liefde niet bestaat. De
fijne vertaling van Rolf Viervant begint zo: