YINFU PEARL MARKET <3 Hier binnen scharrelen slechts verloren toeristen rond. Er gaan roltrappen omhoog en steeds verder omhoog, maar nooit meer omlaag. Dit warenhuis is een model voor de consumptieve spi- raai. Vooruitgang meer kunnen consumeren. Na een kwartier Q) hierbinnen draait je intern kompas rondjes. Naar alle zijden W strekken zich stalletjes uit, als een zinsbegoocheling, een trom- pe-l'oeil. Een goocheltruc met spiegels. Denk aan dat oneindige wapenarsenaal uit die stompzinnige Matrix-films en vul dat met een paar duizend schreeuwende Chinese meisjes. Het col lectief van hun stemmen vermorzelt iedere coherente gedachte. Hello nice mister! You want bag for lady? Good Gucci-bag? Plada? What you need? You want Rolex? Kashmina sca'f? You so cute! You so cool! Come back, I have backpack fo' you! Drink snakeblood? Good fo' you! Kratten vol parelkettingen en i-phones. Jaden en bronzen boeddha's van ieder denkbaar formaat. Drakenkimono's voor kleuters. Hawaïshirts en giftig gekleurde trainingspakken. Op gezette tijgers en schildpadden. Een groepje luidruchtige Ame rikanen laat hun namen op zijde kalligraferen en legt het pro ces vast met hun telefooncamera's. (Geen wonderlijke trans mutatie, 'Dick' in Hanzi-karakters is nog steeds 'lui'.) Hogerop zijn de etages met parelverkopers. Hier wordt niet geschreeuwd. Ik dwaal door zo'n zaal. De kopers worden aan tafeltjes geïnstalleerd en getrakteerd op complementaire jas mijnthee. Ik passeer in de drukte een Nederlands gezin. Zij zit opgetooid als keizerin-regentes Cixi. Drie mooie Chinese meis im jes fladderen om haar heen als kolibries. Ze zijn bezig het grijs blonde haar op te steken en houden handspiegels op zodat de

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 57