YINFU PEARL MARKET
<3
Hier binnen scharrelen slechts verloren toeristen rond. Er gaan
roltrappen omhoog en steeds verder omhoog, maar nooit meer
omlaag. Dit warenhuis is een model voor de consumptieve spi-
raai. Vooruitgang meer kunnen consumeren. Na een kwartier
Q) hierbinnen draait je intern kompas rondjes. Naar alle zijden
W strekken zich stalletjes uit, als een zinsbegoocheling, een trom-
pe-l'oeil. Een goocheltruc met spiegels. Denk aan dat oneindige
wapenarsenaal uit die stompzinnige Matrix-films en vul dat
met een paar duizend schreeuwende Chinese meisjes. Het col
lectief van hun stemmen vermorzelt iedere coherente gedachte.
Hello nice mister! You want bag for lady? Good Gucci-bag? Plada?
What you need? You want Rolex?
Kashmina sca'f?
You so cute! You so cool!
Come back, I have backpack fo' you!
Drink snakeblood? Good fo' you!
Kratten vol parelkettingen en i-phones. Jaden en bronzen
boeddha's van ieder denkbaar formaat. Drakenkimono's voor
kleuters. Hawaïshirts en giftig gekleurde trainingspakken. Op
gezette tijgers en schildpadden. Een groepje luidruchtige Ame
rikanen laat hun namen op zijde kalligraferen en legt het pro
ces vast met hun telefooncamera's. (Geen wonderlijke trans
mutatie, 'Dick' in Hanzi-karakters is nog steeds 'lui'.)
Hogerop zijn de etages met parelverkopers. Hier wordt niet
geschreeuwd. Ik dwaal door zo'n zaal. De kopers worden aan
tafeltjes geïnstalleerd en getrakteerd op complementaire jas
mijnthee. Ik passeer in de drukte een Nederlands gezin. Zij zit
opgetooid als keizerin-regentes Cixi. Drie mooie Chinese meis
im jes fladderen om haar heen als kolibries. Ze zijn bezig het grijs
blonde haar op te steken en houden handspiegels op zodat de