die bezoeken echt organiseren zonder dat de locatie van het
werk onthuld wordt lijkt onmogelijk, tenzij die locatie con
stant gewijzigd wordt en strikte geheimhoudingsregels geëer
biedigd worden - maar in het illegale milieu gelden andere
regels dan in het reguliere circuit. Hoe lang zou men dit kun
nen volhouden voor het misloopt en iemand voor veel geld
zijn mond voorbijpraat, of voor een zich als bezoeker uitgeven
de rechercheur of tipgever de nodige informatie vindt die tot
een doorbraak in het onderzoek kan leiden?
De Spaanse autoriteiten dringen aan op doortastende maat
regelen, wat leidt tot een hoog oplopend conflict tussen Neder
landse en Spaanse politieteams. Op het internet duiken de eer
ste bezoekersverslagen op: echt of vals, grappen of vermomde
reclame voor de illegale tentoonstelling? Het valt onmogelijk te
zeggen, maar de omgeving van Den Bosch wordt nu wel tot op
de vierkante centimeter uitgekamd, alsnog zonder enig resul
taat.
Naarmate de zaak aansleept en er niet de minste vooruitgang
wordt geboekt, rijst bij de Spaanse autoriteiten het vermoeden
dat de Nederlanders eigenlijk heimelijk blij zijn met de terug
keer' van het werk naar Den Bosch en helemaal niet van plan
zijn de misdaadorganisatie achter de 'kunstnapping' te ontmas
keren en voor het gerecht te brengen - en nog minder om het
werk terug aan het Prado te bezorgen. Het conflict escaleert,
het regent beschuldigingen en ontkenningen en er volgt zelfs
een diplomatieke rel.
In Spanje worden enkele Nederlandse toeristen lastiggevallen
de betrekkingen tussen de twee landen verzuren nog meer en
in de media wordt Nederlanders aangeraden om voortaan op
vakantie te gaan in 'veiliger' landen. Ook in Spanje geeft men
nu de landgenoten de raad om Nederland beter te mijden. De
relaties tussen de twee landen - politiek, diplomatiek, en in het
algemeen - bereiken een historisch dieptepunt. Er verschijnen
satirische stukken waarin wordt beweerd dat een militair tref
fen onvermijdelijk wordt en dat een mobilisatie nakend is. Als
reactie hierop verschijnen op sociale media in beide landen al
dan niet ernstig bedoelde campagnes als 'Bombardeer het Rijks
museum', 'Snijd het Iberisch schiereiland los van het Europese