Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen, totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning. En in Zijn Naam zullen de heidenen hopen. Het was een ogenblik doodstil. Verbluft keek ik de gemeente secretaris aan. Op de gang was slechts het ratelende geluid van een koffiekarretje te horen. De functie van eenheidsmanager leek mijlenver weg. Ik zei geen woord. De personeelsfunctionaris doorbrak de stilte en vroeg mij hoe ik mijn rol als eenheidsmanager dacht in te vullen. Ik hoorde mijzelf mompelen dat als beide gemeenten al jaren langs elkaar heen leven, gesymboliseerd door een liggend streepje tussen hun namen, het niet eenvoudig zou zijn de beide kampen Dienstverlening en Bedrijfsvoering onder één noemer te bren gen. Met ijzige stem beëindigde de gemeentesecretaris vrijwel onmiddellijk het gesprek. Ik vroeg mijn sollicitatiedokter zich meer in te spannen voor functies, waarin mijn competenties, die uit de testen naar voren waren gekomen, het beste tot hun recht zouden komen. Een paar dagen later viel mijn oog op een personeelsadverten tie in De Tubantia. Er stond een vacature in voor de functie van kunstcriticus. Ik mocht, na bemiddeling van mijn sollicitatiedokter, komen solliciteren. Het gesprek resulteerde in het aanbod om twee maanden op proef te komen. In die periode diende ik minimaal drie recensies te schrijven over kunstuitingen in de breedste zin van het woord, die momenteel te zien waren in diverse musea in Amsterdam en die de komende maanden de provincie Over ijssel zouden aandoen. Onmiddellijk begon ik mij te verdiepen in de kritieken, die al in de kunstkaternen van de landelijke dagbladen waren verschenen. Ook las ik de informatie die door de kunstenaars zelf via internet was verspreid en ik nam nota van de programmaboekjes, die ik had aangevraagd. Mijn tour begon in het Rijksmuseum te Amsterdam. Daar ex poseerde een kunstenaar, die een aantal van de daar aanwezige schilderijen met gele etiketten had beplakt. Hierop stond com mentaar op de kunstwerken te lezen. Hierin benadrukte de kunstenaar dat volgens hem de vraag centraal moet staan wat het doel van kunst is, waarbij de nadruk gelegd dient te worden

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 80