Corsendonk, en Gust mij vroeg bij te dragen aan dat boek en een toespraak te hou den. In vriendschappen doe je iets voor elkaar. Een uitwisseling die een haast zakelijk aspect aan de vriendschap kan geven, zij het vanuit een ander ge voel. Van begin 1998 tot 2008 schreef ik op het gebied van sciencefiction en fantasy vele recensies en korte essays voor Gust van Brussel Vlabin-VBC, het Vlaams Biblio- (bron: schrijversgewijs.be) grafisch Informatiecentrum dat in 1994 was opgericht en de bibliotheeksector in Vlaanderen ondersteunde met de tijdschriften De Leeswolf (voorheen Lees- idee) en De LeesWelp, en de catalogus van Bibnet. Een beetje als NBD-Biblion in Nederland. Dat gaf mij een heel klein beetje de uitstraling van autoriteit. Bovendien was ik die Nederlander die een artikel over hem had geschreven, en daarin had uitge sproken dat ik nog een uitgebreider beeld van Van Bmssel wilde geven. Ik was de beste kandidaat voor zijn biograaf. En toen moesten we elkaar wel lijfelijk ontmoeten. In de voor bereiding had ik ergens in mei of juni een bespreking met zijn dochter Monique, en die vond het maar vreemd dat er een man van haar eigen leeftijd kwam opdagen, die bovendien haar vader nog nooit had ontmoet. Na die bespreking bracht ze me naar de villa, waar ik Gust voor het eerst de hand schudde en we in gezelschap van anderen thee dronken. Het voelde zeer onwennig en maakte me, een man van negenenveertig, weer een verlegen jongen. Het duurde lang voordat de precieze datum voor de huldiging werd bepaald. Ergens in het najaar. Ik kon niet wachten met het reserveren van een vakantie, en in augustus ging ik met mijn vrouw en twee dochtertjes naar een camping bij Delfzijl. En natuurlijk werd er een datum gekozen precies in die periode, toen de afstand naar Oud Turnhout was verdubbeld. Ik reed op vrijdag naar Utrecht en overnachtte daar, in het huis waar mijn toespraak was geschreven, evenals 'Het labyrint van Gust Van Brussel, een dooltocht naar een mooiere wereld', het essay dat van Gust Van Brussel, veelzijdig auteur (de Graal, 2004) een boek maakte, want naast de bijdragen van Hugo Schiltz, Gaston Durnez, Willy Copmans en enkele gedichten van Gust zelf, vormde dat essay met 74 bladzijden de helft van dat boek. Op zaterdag naar Oud Turnhout voor de feestelijkheden. Een leuk stadhuis, gevuld met mooie toespraken. Die van mij zou typisch Nederlands zijn, hecht gestructureerd. Daarna een oude brou werij, met zalen en een ruime tuin. Het was zonnig. Ik zat aan de eretafel tussen Hugo Schiltz, Vlaams minister van staat, en de Vlaamse schrijver Willy Copmans. We kregen een speciaal, mooi in leer gebonden exemplaar van het huldeboek. Er staat mij weinig bij van het gesprek dat wij voerden. Wel leerde ik dat Vlaamse politici als maecenas Vlaamse schrijvers onder hun hoede namen en die dan ergens bij een ministerie of andere instelling een baantje bezorgden waar ze niet zoveel hoefden te doen. Die had die, en o ja, die was door die daar neergezet. Blijkbaar was Gust een van de schrijvers van Hugo Schiltz, net als Henry-Floris Jespers. Daarna opnieuw overnachten in Utrecht en op zondag weer terug naar mijn gezin bij Delfzijl, voor de rest van mijn zomervakantie. Ik denk dat ik in ogen van velen de Nederlander van Gust werd. En dat was ook zo. Bij alle officiële gelegenheden werd ik uitgenodigd en werd mij gevraagd een toespraak te houden. De toespraken, essays en recensies werden geschreven in dat huis in Holland, maar er was een tweede huis bij gekomen, een huis in Noord Holland, in Amsterdam. In Oud Turnhout kwam Gust in contact met Johan van Nijlen, die de kleine, persoon lijke uitgeverij De Graal had, waar vanaf 2001 het merendeel van Gust's boeken verschenen. De dochter van Johan van Nijlen was getrouwd met de Nederlander Ton Meurs, die in 2004 zijn debuutroman Aan de Lange Weg bij De Graal publiceerde. Via Johan van Nijlen leerden Gust en Ton elkaar kennen en de als Meurs A.M. publicerende Nederlander kreeg een grote bewondering voor het werk van Gust. Hij zorgde er voor dat van Gust's roman De cyclamenmanin 2010 bij De Graal ver schenen, in 2013 een mooi uitgevoerde tweede, herziene druk werd gepubliceerd door de Nederlandse uitgeverij Booklight. In 2014 volgde bij dezelfde uitgeverij de door Ton Meurs en

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 25