mij samengestelde gedichtenbloemlezing Het onbereikbare licht Eindelijk was hij de grens overgestoken en in Nederland aPT, bliceerd! gepu' Bij de presentatie in het stadhuis van Antwerpen vergeleek ik de roman met Het Land van Herkomst van E. du Perron. Ee autobiografische, historische roman over de naoorlogse period11 in Edegem, die vertelt waarom Gust Van Brussel de schrijver was die hij was, en die voor Vlaanderen historisch belang heeft1 Een van zijn beste romans, evenwichtiger en intenser dan die an dere sleutelroman, over het bankwezen in Vlaanderen, De abortus (Standaard Uitgeverij, 1985). De cyclamenmandat is Gust. Maar het was te laat. Gust was te oud, niet hip en trending iemand van het verleden. De uitgeverij Booklight was te klein en te marginaal. Wij, zijn Hollandse vrienden, waren niet in staat ons enthousiasme overtuigend genoeg rond te bazuinen. Verha len over de Tweede Wereldoorlog hadden we al te veel gehad. Zijn zoon Jacques vertelde me eens dat voor hem als kind het schrijverschap van zijn vader vreemd en verwarrend was. Wan neer die hardwerkende, meestal afwezige man thuis was, was die aan het schrijven. Alles stond in het teken van zijn schrij verschap, s avonds, 's nachts en in het weekend. Een schrijver schap dat door zijn vrouw, moeder van de twaalf kinderen, met hart en ziel werd ondersteund. De kinderen moesten rustig zijn, vader niet lastigvallen. Maar op school kende niemand de Grote Schrijver die thuis alles overschaduwde, want ook al wer den de romans van Gust bij diverse uitgeverijen gepubliceerd en kregen ze in diverse kranten en tijdschriften aandacht, een bekendheid als Claus, Raes of Lampo heeft hij nooit gekregen. En de gepubliceerde romans zijn nog maar een deel van de hoeveelheid tekst die Gust produceerde, weerspiegelen slechts een deel van de tijd die Gust thuis aan het schrijven was. Dikke bundels met gedichten die hij in eigen beheer publiceerde, romans die in de la bleven liggen of zelfs de open haard in gingen omdat Gust niet tevreden was met het eindresultaat. Die schrijvende aanwezigheid was vooral een afwezigheid en ook dat zal een reden zijn dat de relatie met zijn kinderen ver stoord raakte en nooit meer in orde is gekomen. Daar kon De cyclamenman, waarmee Gust zich met name voor zijn kinderen lijkt te hebben willen verklaren, niets meer aan veranderen. Gust leek wellicht een egocentrische, zelfs egoïstische man, wat hij in De cyclamenman zelf tekende als een soort van autisme, maar het was op de eerste plaats het verzet tegen het einde, de doodsangst die hem beheerste vanaf zijn jeugd van oorlog en uit huis gezet worden. Een tomeloze overlevingsdrift waarmee hij zijn eigen weg ging, soms, of misschien wel geregeld, tegen de zin van anderen in. Zelfs de Dood had heel wat met Gust te stellen, voor die op 20 mei 2015 eindelijk van hem won. Elke Vlaamse schrijver zoekt een huis in Nederland. Bij mij hangt zijn schilderij van de Alpen nog steeds in de woonkamer aan de muur. Ik heb zijn boeken in de kast staan, niet allemaal, maar wel de meeste. Ik heb nog altijd de intentie om onze gezamenlijke roman te voltooien. En als ik de rechthebbende erfgenamen kan overtuigen, wil ik zijn Verlaten landschap samen met een paar essays opnieuw laten uitbrengen. Want ik herinner mij Gust Van Brussel als die intense, intelligente en scherpe man, die zijn vrouw Monique op handen droeg en zo hartelijk en vrijgevig kon zijn; een kleurrijke man met een kleurrijk leven, waarvan een deel met kleurrijke taal is uitgeschreven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 26