LICHT EN LOMMER i Interview met K. Schippers over aspecten van zijn proza C Het oeuvre van K. Schippers (pseudoniem van Gerard Stigter, O Amsterdam 1936) telt meer dan vijftig titels: gedichtenbundels, verhalen, essays en romans. Museo Sentimental (1989), een ver- (g zameling verhalen en beschouwingen, werd gelauwerd met de J. Greshoffprijs, in 1996 werd hem de P.C. Hooftprijs toegekend en voor de roman Waar was je nou (2005) kreeg hij de Libris Literatuurprijs. IQ Belangrijk zijn ook, naast uiteraard zijn proza en poëzie, de do g cumentaire Holland Dada (1974), de uitgave van Nieuwe Woord- 4) beeldingen. De gedichten van Theo Van Doesburg (1975) en het verslag van zijn queeste naar een legendarische vrouw: De bruid van Marcel Duchamp (2010). Dat je jeugd je leven bepaalt is een overtuiging die, zo blijkt uit het interview, ook door Schippers onderschreven wordt. Hij was nog jeugdig toen de Nederlandse literatuur een moment suprème beleefde: in het najaar 1958 presenteerden Gerard Bron, Hendrik Jan Marsman, Gerard Stigter en F. Jacobsen het eerste nummer van Barbarber. De eerste drie genoemden die respec tievelijk de schuilnaam G. Brands, J. Bernlef en K. Schippers aannamen, hebben het tijdschrift geleid tot het in 1971 werd opgeheven. Barbarber poogde op een directe, niet-metaforische manier met de werkelijkheid om te gaan en die te registreren 'zonder om haal van woorden'. De wereld werd gezien als tekst - vanaf 1964 was het blad ondertiteld 'tijdschrift voor teksten' - en teksten lagen, ook letterlijk, voor het rapen. Barbarber kan ook gelezen en gezien worden als een bloemlezing van readymades en absurdistische teksten. Met dada-dank aan Marcel Duchamp |fy^ en Man Ray. Nog steeds roept de naam Schippers Barbarber op en vice versa.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 20