bestemming is geen sprake. Hij omarmt zijn Zeeuwse geboorte grond, zijn dialect, zijn afkomst. Zijn poëzie komt in alle bun dels ambachtelijk over, degelijk. Realisme is zijn uitgangspunt, maar tegelijkertijd zijn de verwijzingen naar historische ge beurtenissen of plekken en filosofische bronnen talloos. Ik pak er voor de duidelijkheid twee strofen van een gedicht bij uit de bundel Verloop van stilte met de titel 'Treinidylle op zijn oud hollands'. Door het woedende landschap van jan van Gooyen treint een jong Oudhollands gezin door de kopergekleurde oktoberzon. De moeder in mikromini heeft haar melkwitte dijen, melkmeid Johannes Vermeer, blootgewoeld uit drie eeuwen bijbelse tucht. Realisme met filosofische en kunsthistorische verwijzingen en er is ook die knipoog naar milde erotiek en mode. Natuurlijk krijg je dan soms het verwijt dat je poëzie op die manier wel erg dicht bij het gekende blijft. Op het knusse af. Overigens was dat in zijn jeugdbundels minder het geval, wat niet wil zeggen dat die uiteindelijk persoonlijker of interessanter overkomen. In feite vond Lou zijn meest authentieke poëtische stem pas na zijn pensionering. Dan ontwikkelt hij zijn brede, gekende stijl die gekenmerkt wordt door ironie, kennis van beeldende kunst en literatuur en gestolde levenservaring. Schril in contrast hier mee staat de bundel Nog niet thuiseen cyclus van 27 gedichten in telkens drie rijmloze terzinen. Thema is een verdwijning, het niet thuiskomen van een dochter. De bundel behandelt alle aspecten van het wachten, het ongeloof, het zichzelf moed in spreken, de zoektochten, het inschakelen van politie en andere experts, de oproepen in de media en de reacties van de dichter hierop. Voor een goed begrip: de dichter is dit werkelijk over komen. Binnen een jaar na de zelfdoding van zijn dochter Sylvia schreef Vleugelhof de cyclus. Uiteindelijk is er het door slaggevende moment van de ontreddering: de confrontatie met de dood. Zij ligt in beslag genomen. Zij is het./Dat stel ik vast als een rechter van leven/ en dood. Hierna valt voor de dichter het vonnis om verder te moeten leven. Met Nog niet thuis heeft Lou Vleugelhof een monument opgericht voor zijn dochter die er voor koos om niet verder te leven. Aanvankelijk verdween de bundel echter in een la. Samen met zijn vrouw koos hij ervoor om stilte en bezinning te betrachten, nu ze door zo'n groot on geluk waren getroffen. Pas na de dood van zijn vrouw Toke en met toestemming van zijn twee overige dochters werd de bun del toch uitgebracht. Hij bleef hierna vinden dat hij met zijn gedichten deze werkelijkheid tekortdeed. Zelfs de poëzie was niet bij machte om het mysterie van de dood van zijn dochter volledig recht te doen. Wel hielp die hem bij de verwerking van het onbegrijpelijke. Alleen al vanwege deze bundel heeft het oeuvre van Lou Vleugelhof recht op een blijvende plaats in de Nederlandse literatuur. Ik wil dit artikel dan ook eindigen met een gedicht uit deze cyclus. EEN ZIN 'Een visser heeft haar gevonden'. Nooit liep een zin zo naakt als een bloot kind onomwonden. Een korter zin is niet maakbaar voor een lang verdriet. Een levensverhaal krijgt een opschrift, een titel. De boden die hun noodlottig nieuws eertijds met de dood bekochten laten ons achter om verder te leven. Os IN*

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 41