REIZEN ONDER EEN DONKER WOLKENDEK De verhalen van Bob den Uyl De tragikomische wereld die schrijver Bob den Uyl in zijn ver- halen oproept, is gegrond in de overtuiging dat niets veranderd kan worden aan het leven, omdat elke poging een terugval ^3 betekent in de consequenties van het verleden, ook al zijn die absurd. Zo is het met de moordenaar, die in de magere tijd van voor de oorlog werk vond in Amerika, waar het gesloten sys teem van daad of wraak geld opleverde, zonder vragen. Na de j,. oorlog probeert hij in Nederland aan de kost te komen. Er is hier echter geen beroepsmisdadiger, die hem bij falen omlegt. Hij besluit daarom maar voor de helft te presteren. De teleur gestelde klant wordt na het opstrijken van het voorschot be- CL dreigd met een echt geladen wapen. Wat afdoende is, want hulp van de politie kan in zo'n situatie niet worden ingeroe pen. Uit verveling gaat hij losser werken en verschijnt op een avond in een café. Hij legt het pistool op de tapkast en vertelt zijn verhaal voor de aandachtig luisterende bezoekers. Er wor den rondjes gegeven. Tot het tijd is en hij het raam opent en richt op een ouder echtpaar, dat een brug komt afschuifelen, een opdracht mogelijk in verband met een erfeniskwestie. Hij drukt tweemaal af met een klik en sluit dan het venster. Een anticlimax die bij de gewijzigde omstandigheden hoort. Eigen lijk zou hij wel terug willen naar het echte leven in Amerika. Maar dat is onmogelijk. Biografisch Bob den Uyl werd in 1930 te Rotterdam geboren als zoon van een politieagent en een Amerikaanse moeder van Duitse afkomst. Thuis waren ze Nederlands Hervormd. Na een Mulo-B-oplei ding studeerde hij voor de aktes middelbaar onderwijs Frans en Engels. Maar hij werkte veelal op scheepvaartkantoren. Van zijn achttiende tot aan zijn zevenentwintigste speelde hij trom-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 49