"Menigeen zou zich verwonderen, indien hij zag, waaruit zijn geweten, dat hem als iets zo verhevens voorkomt, eigenlijk is samengesteld: ongeveer uit een vijfde mensenvrees, een vijfde bijgeloof, een vijfde gewoonte, een vijfde vooroordeel, en een vijfde ijdelheid: zodat hij in de grond niet beter is dan de Engelsman, die ronduit zei: ik kan mij de weelde niet veroorloven, er een geweten op na te houden." (Arthur Schopenhauer) Een 'wraparound approach middels intersectorale consult en liai son': wat denkt u daarvan? Schrik niet, de terminologie komt uit de Gids naar een nieuw geestelijk gezondheidsbeleid voor kinde ren en jongeren. Deze werd samengesteld naar aanleiding van de hertekening van het geestelijk hulpverleningslandschap in Vlaanderen, zoals dat vanaf 2010 aan de tekentafel van politici werd vormgegeven. Zo'n gids wordt in elkaar geknutseld door mensen die gestu deerd hebben en weten hoe ze een studie moeten opzetten. Onze tijd is dol op gidsen, waarin puntsgewijs en netjes onder elkaar alle paragraafjes met daarin alle in een degelijke studie noodzakelijke aandachtspuntjes staan neergeschreven. Er wor den studies besteld dat het een lieve lust is. Over verkeerslich ten, over straatcriminaliteit, over radicalisering, over seksuali teitsbeleving bij zestigplussers, over genderfluïditeit: noem iets op en er is ongetwijfeld een studie over verschenen. De studies die in deze gidsen zijn terug te vinden vormen het summum van de gebureaucratiseerde samenlevingen die de westerse wereld vormgeven. Ze vertegenwoordigen de absurde, tragische neergang van de mens als zoekend, denkend, spiri tueel wezen. Ze vertegenwoordigen ook de papegaaiisering van de westerse mens. Want bij nadere lezing valt uit die fraai opgestelde studies voor al op te maken dat elk oorspronkelijk of origineel denken de auteurs ervan vreemd is. Het lijkt wel alsof robotten in plaats van mensen van vlees en bloed die bordkartonnen studies heb ben gefabriceerd. Dat mag niet verbazen, in een tijd waarin aan de lopende band geproducete dingen niet langer als dusdanig herkend worden, maar integendeel als briljant worden be schouwd, ondanks het stempel van dertien-in-een-dozijn dat erop staat. Studiebureaus floreerden in het kielzog van de 'studie'-koorts. Ze hebben legers executeurs op hun payroll staan. Die execu teurs zijn fabrieksmatig van de band gerold die 'academische opleiding' wordt genoemd. Volgestouwd met theoretische ka ders en voorgekauwde wetenswaardigheden die 'context' en 'theo rie' worden genoemd, debiteren deze academisch geschoolde executeurs de kennis uit hun studieboeken, op dezelfde manier als een voicemail, die telkens hetzelfde antwoordt na de biep- toon. Probleemstelling: check! Onderzoeksvraag: check! Besluit: check! Vooral begaan met de geplogenheden die een degelijke studie vereist, verliezen ze aan hun studietafel de realiteit, de mens, het individu uit het oog. Deze geraakt ondergesneeuwd onder een lawine van academisch jargon. Hij wordt uitgewist en op genomen in de context, het zogenaamde 'kader' waar acade mici zo prat op gaan waar het hun verklaring van hedendaagse fenomenen betreft. Vastgeklonken in een theoretisch verkla ringsmodel werd het individu zo gaandeweg veroordeeld tot een bestaan in een van de hokjes waarrond die modellen hun tentakels spreidden. Hokjesdenken is taboe, maar was nooit zo alomtegenwoordig. De identiteitspolitiek, de oeverloze discussies van transgender-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 34