UITGEVERIJ SONNEVILLE EN DE VLAAMSE THEATERVERNIEUWING Over de eenakterbundel Tien na een De Brugse schrijver-uitgever Johan Sonneville toonde reeds op Q) vrij jonge leeftijd belangstelling voor toneel. Tijdens zijn stu dententijd woonde hij niet alleen in zijn thuisstad Brugge, maar ook in de Duitse universiteitssteden Heidelberg en Berlijn regelmatig toneelvoorstellingen bij. Zo maakte hij kennis met O verschillende vormen van experimenteel theater. Zijn ervaring 0£ hiermee zou vervolgens een rol spelen bij de toneelrecensies die hij schreef voor de krant Burgerwelzijn. Hij wilde theater !E echter destijds niet alleen via recensies onder de aandacht w. brengen. Eveneens engageerde hij zich om toneelstukken, en bij uitbreiding televisie- en radiospelen, van het Duits naar het J2 Nederlands te vertalen. Toen hij enige tijd later uitgever werd, 5 negeerde hij dit literaire genre evenmin. Midden jaren zestig overliep hij verschillende mogelijkheden om theaterteksten uit te geven. Dit leidde uiteindelijk tot het plan om in 1967 een C eenakterbundel, getiteld Tien na een, te publiceren. Hoewel het project reeds vaste vorm begon aan te nemen, kwam tenslotte van een publicatie niets terecht. Dankzij het archief van Johan Sonneville, raadpleegbaar in het Letterenhuis te Antwerpen, kan gereconstrueerd worden hoe deze bundel eenakters er precies zou uitgezien hebben en welke ontstaansgeschiedenis hieraan ten grondslag ligt. Nadat hij zijn studies stopgezet had en bij Burgerwelzijn als jour nalist opgestapt was, richtte Sonneville samen met compagnon Jan Verhaert uitgeverij De Galge op. In het voorjaar van 1965 verscheen de eerste reeks Galge-boekjes. De zes uitgaven zijn met hun vernieuwende en maatschappijkritische karakter re presentatief voor het aanbod dat Sonneville als uitgever op de markt wilde brengen. Zijn medewerkers en hij zaten niet stil en begonnen meteen plannen te maken voor een tweede reeks. Hierin plande Sonneville het lyrische prozawerk Kraamanijs van Marcel van Maele te laten verschijnen. Omdat het werk qua omvang nogal kort was, ging Van Maele samen met zijn uitgever naar een oplossing op zoek. In een brief stelde de schrijver voor om Kraamanijs aan te vullen met een van zijn eenakters: "Met zelfde post ms. eenakters: 'De bunker', 'De kaarters', 'Het manuskript'. Eventueel om Kraamanijs aan te vullen of om op te nemen in 4-eenakterpocket". Sonneville antwoordde hem dat zijn compagnon en hij de theaterteksten liever in een afzonderlijke eenakterbundel zouden opnemen: Ik gaf stukken door aan Jan Verhaert, mijn collega, die zich met toneel onledig houdt. We plannen een uitgave met en kele eenakters, een definitieve keuze is nog niet gemaakt. We wensen wel 1 van de 3 eenakters op te nemen vertaald stuk van Peter Kissener (door mij vertaald uit Duits - anti militaristisch, komedie) lesbisch toneelstukje (eenakter, van jong Brussels meisje, moet even bewerkt worden) waarschijnlijk een eenakter van Jan Berghmans (ik ben er niet zo geweldig voor te vinden, mijn collega wel, een kleine kommittee raadgevers zal de knoop doorhakken). Dat is dan voor begin 66 ook, we hebben in dit verband samenwerking en hulp van Rudi van Vlaenderen die zou zorgen voor op voering, ook Dries Poppe steekt een handje toe. De andere personen die in de brief worden vermeld, duiken helemaal niet uit het niets op. Toen Sonneville zich nog met vertalingswerk bezighield, kwam hij in contact met de Duitse schrijver Peter Kissener. Jan Berghmans had hij dan weer tij dens zijn journalistieke periode leren kennen en Diane van Mol, ofwel het 'jong Brussels meisje', ontmoette hij op een pro motie-evenement van De Galge. Niet alleen de publicatie van Kraamanijs als Galge-boekje, maar ook de uitgave van de een akterbundel ging uiteindelijk niet door, mede doordat Sonne ville eind 1965 reeds De Galge verliet. Rond deze periode werk te Sonneville overigens zelf ook aan een toneelstuk met als titel 'Privaatschool voor doodsgedachten'. Of hij deze theatertekst wilde toevoegen aan de eenakterbundel, is onbekend.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 54