een theatergezelschap. Tijdens de pauze van een Reinaert de Vos-toneelstuk trekt Oscar zich samen met enkele collega acteurs terug in deze ruimte. Zij discussiëren over de aanwezig heid van een bestaand publiek. Oscar meent dat hij ook hier nog steeds door een publiek wordt gadegeslagen. Hij verschilt van de andere personages doordat hij zich als enige gewaar is van het niet-bestaan van de vierde wand. Omdat de anderen hem niet geloven, krijgt de eenakter iets tragisch. Hier draagt de afbeelding van het theatergezelschap als derderangs alleen maar toe bij. De eenakter 'De dichter is dood' van Walter Margo stelt eveneens de toneelpraktijk zelf centraal, alleen gaat de schrijver nog een stapje verder dan Verstraete. Dit betreft namelijk een toneelstuk waarin een eerdere opvoering van een toneelstuk wordt voorgesteld. De weergave ervan stemt daaren tegen niet met de oorspronkelijke opvoering overeen en bijge volg gaan heden en verleden door elkaar vloeien. De typering van het originele toneelstuk als 'dadaïstisch' en 'absurd geldt daarom voor de gehele eenakter. Met het dadaïsme valt even eens de gethematiseerde zelfmoord van de dichtersfiguur te verbinden. De dadaïsten beschouwden de westerse maatschap pij en de hierbij horende kunst- en kunstenaarsopvattingen als een mislukking en gaven de voorkeur aan een nieuw begin. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog verkeerde het Vlaamse theater in crisis. De traditionele opvattingen in verband met theater kwamen steeds meer op losse schroeven te staan en bepaalde theatermakers en -schrijvers gingen op zoek naar ver nieuwing. De eenakterbundel Tien na een had ongetwijfeld een belangrijke rol kunnen spelen in de vernieuwing van het Vlaamse theater, mocht de uitgave ervan zijn doorgegaan. Een akters van bekendere en minder bekende auteurs probeerde Johan Sonneville in deze publicatie bijeen te brengen. De toneelstukken zijn allemaal op hun eigen manier vooruitstre vend, of het nu gaat om de verdediging van andersgeaardheid bij Van Mol of om het hoge gehalte aan metafictionaliteit bij Van Maele en Margo. Nadat hij het project rond de eenakter bundel had stopgezet, verloor Sonneville zowel op professio neel als op persoonlijk gebied theater steeds meer uit het oog. 'De veroordeling van Marcel van Maele' bleef het enige toneel stuk dat bij zijn uitgeverij is verschenen. Enkele toneelstukken die hij overwoog in de bundel op te nemen, meer bepaald Oorlog zonder god' van Gerd de Ley, 'Revolutie' van Marcel van Maele en 'Kilian' van Willem M. Roggeman, werden later alsnog in boekvorm uitgegeven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 57