AANGAANDE ST. ANNA TEH MOIDEN. 169
reeds door een Vlaamsch historieschrijver, die èn
als in dezelfde landstreek geboren en gevestigdèn
als Roomsch priesterèn als kort na de Reformatie
levendetoen de gedachtenis aan het Roomsch ver
leden nog versch was bij velen die er als ooggetui
gen van te spreken wistenvolkomen in staat was
om ons de waarheid in dezen te berigten. En deze
ijverige geschiedvorscher zegtde kerspelkerk is
„fraai en wegens de vereering der H. Anna door
de pelgrims weleer zeer bekend 3)."
Doch wij hebben daarenboven een bewijs uit de ar
chieven van St. Anna ter Muiden waardoor dit ge
tuigenis verrassend bevestigd wordt. De schriften
van Lutiiek waren ook in Nederland alom bekend
geworden. De eerste martelaars waren te Brussel
op den brandstapel gedood. Antwerpen waar zich
de sterkste blijken vertoonden van een vernieuwd
levenhad mede onder grooten volksoploop zijne
kettergerigten aangevangen. Te Brugge had de
prediking van den verlichten Augustijner monnik
JacobüS Spkenger weêrklonken. De hevigste span
ning had zich allerwege van de gemoederen mees
ter gemaakt. Het was ten jare 1525 en ook te Mude
zag men verontrustende teekenen van gisting, toen
op den 15 Junij de gewone processie van den Sa
cramentsdag zou gehouden worden. Twee dagen te
voren liet daarom de magistraat zijn scherp bevel
afkondigen dat zich een ieder zou wachten van alle
rebelligheid en vileinigheid" enden optogt stil en
gehoorzaam volgen zou, en dat de bootslieden die
jaarlijks gewoon waren de Christenen over te zetten