94 JANTJE VAN SLUIS, Middelburgiets aan te voerenopdat het beeld ophoudende een monument te zijn ter eere van de trouw en vaderlandsliefde der Sluizenarendan toch erkend worde als een gedenkteeken van de groot heid en aanzien hunner stad op het einde der mid deleeuwen. Dat, zoo al niet de klokken, dan toch de klokken spelen uit Vlaanderen herkomstig zijnis historisch aangenomen. Volgens Trévoux stamt óns woord klok niet af' van het Fransche woord clochemaar integendeel cloclie van ons klok, en daarvandaan dat in Frankrijk de klokluiders en desgelijks ook de belhamels bij de schaapskudden clochemans worden genoemd. Trévoux bevat op de woorden: cloche, carillonbaptème zeer aardige bijzonderheden en zoo ook Hoogstraten op de woorden klokwijding en klokkendoop. In de middeleeuwen werden in Vlaan deren klokkenspelen als kamermuzijk gebruikten zoodanig muzijk-instrument werd dan ook in de, in der tijd zoo gezochte opera Artevelde ten tooneele ge voerd en bespeeld. Te Oudenaarde schijnt op den stadstoren een klok kenspel dat met de hand bespeeld werdbestaan te hebben, in het begin der 15de eeuw, althans, dit wordt afgeleid uit eene stadsrekening van 1409, al waar gezegd wordt: „Item ghegheven in hoosche- den (ten geschenke) coppine den dovere van dat „hi beyaarde ter eeren en weerdichede van der enich- „hede van der heliger kerke (ter eere van den paus) ende van dat hi te meer warven gheluut heeft

Tijdschriftenbank Zeeland

Cadsandria | 1856 | | pagina 134