Museumhaven Zierikzee
De oude stad Zierikzee heeft een rijk verleden
in relatie met waterhavens,handelvisserij en
veerdiensten.
Tegenwoordig bepalen mosselvisserskleine
handelsvaart en plezierjachten het havenbeeld.
De Nieuwe Haven is de grootste passantenhaven
van zuidwest Nederland.
Binnen de Noord - en Zuidhavenpoortomgeven
door huizen met prachtige gevels,ligt de Oude
Haven.
Via de Duivelandbrug en het Witte bruggetje
kan de scheepvaart in deze haven komen, die
vraagt om een bestemming passend in het histo
risch Zierikzeemet zijn poorten,bruggen en
panden.
Een museumhaven ,waar vele historische schepen
een plaats zouden kunnen vinden,voldoet aan de
bovengenoemde voorwaardeZeer zeker wanneer
gedacht wordt aan authentieke Zeeuwse sche
pen, zoals hoogaarshengstpoon,boeieraak en
schouw,in combinatie met tjalken,klippers en
oude stoomsleepboten.
Vanaf 1990 fungeert de "Stichting Museumhaven"
als centraal platform voor de ontwikkeling en
begeleiding van dit planondersteunt door de
vereniging "Vrienden van de Museumhaven"
De gemeente Zierikzee heeft zich positief
opgesteld t.a.v.de plannen en heeft reeds in
1990 de Oude Haven uitgebaggerd.
Voor belangstellenden J.v.Dalsen
Scheepstimmerdijk 4
4301 LT Zierikzee
01110-15830/13825
B
De ramp met "De Vrouw Clazina"
Op maandag 17 januari 1881 vertrok,'s morgens
om 4 uur uit de haven van Veere,de visserboot
"De Vrouw Clazina"met aan boord 6 gehuwde
vissers en een 16 jarige scheepsmastallen
afkomstig uit Arnemuiden.Het scheepje was
eigendom van de reder Theuns uit Veere
Dinsdagmorgen omstreeks 10 uur,bij de Noord-
hinder stak een hevige sneeuwstorm opDe piek
brak en de zeilen scheurden aan flarden,met
als gevolg, dat men het vaartuig niet meer in
zijn macht had.Met bovenmenselijke krachtin
spanning werd door de bemanning een hulpfok
gemaakt.De gehele dag en nacht van dinsdag op
woensdag dreef men stuurloos in de Noord
zee,waarna het lukte het zeil gezet te krijgen
en gekruist kon worden.
Woensdagavond om 11 uur stootte het schip lek
op de Engelse kust,nabij MargateDirekt wierp
de bemanning de ankers uitovertuigddat red
ding niet mogelijk wasStortzeeen sloegen over
het scheepje en noodzaakten de bemanning in de
mast te klimmen.
De visser Blaas Meulmeester kon zich tot vrij
dagmorgen aan de mast vastgeklemd houden,ver
moedelijk doordat zijn handen door de kou te
gezwollen waren,om los te kunnen laten.
Successievelijk zag hij 5 kameraden in zee
verdrinkenDe scheepsjongen bleef tot in de
nacht van donderdag op vrijdag op zijn schou
ders staan,maar was vrijdagmorgen eveneens
verdwenen
Om half negen vrijdagmorgen werd Meulmeester
door een Engelse logger gered,na 35 uur in de
mast te hebben doorgebracht zonder eten of
drinken,doornat en in felle kou.
Na 5 dagen verpleging in een Engels zieken
huis ar riveerde hij op 30 januari 1881 weer in
Arnemuiden
JPoppe-HeemkKring Walcheren-"De Wete").
to