Marine Management Group B.V.
Het is nog niet zolang geleden dat het "ijzeren gordijn" nog potdicht
zat. De (J.S.S.R., met een totaal inwonertal van 280 miljoen, was
een grootmacht, die onderling een eigen economie had opgebouwd,
waarin men vrijwel onafhankelijk van het westen, kon opereren.
Vanwege die beslotenheid en onafhankelijkheid had men in het
Westen geen idee hoe daar alles reilde en zeilde, welk materiaal er
precies was, ouderwets of modern en van welke makelij.
Dat de Russen een grote visserijvloot hadden wist vrijwel iedereen
en het is dan ook vanwege visserij activiteiten dat ik in 1988 voor
het eerst in contact kwam met de Russen.
Op een van mijn bezoeken in Murmansk zag ik dat de visserij
rederijen ook eigen sleepboten hadden en ook dat er veel offshore
materiaal was, zoals supply-schepen, onderzoeksvaartuigen t.b.v. de
offshore-industrie en boorschepen eet. De visserij-rederijen hadden
zelf sleepboten ,om, wanneer er zich calamiteiten voordeden in hun
vloot, een eigen sleepboot, uitgerust met bus- en bergingsmateriaal,
duikers en een dokter e.d. direct ter assistentie aanwezig waren
zodat er geen vreemde sleepboot behoefde te worden ingehuurd
van, toen nog, vijandelijke landen.
In de periode Gorbatsjov hebben zich ware aardverschuivingen
voorgedaan, zoals inmiddels iedereen wel weet en Perestroyka en
Glastnost hebben bestaande waarden en ideeën, waaronder vooral
de economische, volkomen op zijn kop gezet. Als oud-directeur van
Willem Muller in Terneuzen, was ik erg nieuwsgierig naar de
activiteiten van de sleepboten, omdat ze wel bemand waren maar
volgens mij niet teveel te doen hadden. De antwoorden die ik op mijn
vragen kreeg, waren echter vaag. Naarmate er meer bezoeken aan
Murmansk volgden, werd mij op een dag gevraagd of ik misschien
werk kon vinden voor de sleepboten op de Westerse markt.
Dit bleek het begin van een stormachtige ontwikkeling. Onder de
vlag van Dutch Fishing Internationaal B.V., eigendom van Wijnand
van Gessel en mij zelf, werden de eerste voorzichtige activiteiten met
Russische sleepboten ontwikkeld. Dick Rosman, die zijn sporen reeds
had verdiend in de zware lading transport, vriend en oude bekende
van Wijnand en mij, kwam als partner en mede eigenaar ons team