Marine Management Group B.V. Het is nog niet zolang geleden dat het "ijzeren gordijn" nog potdicht zat. De (J.S.S.R., met een totaal inwonertal van 280 miljoen, was een grootmacht, die onderling een eigen economie had opgebouwd, waarin men vrijwel onafhankelijk van het westen, kon opereren. Vanwege die beslotenheid en onafhankelijkheid had men in het Westen geen idee hoe daar alles reilde en zeilde, welk materiaal er precies was, ouderwets of modern en van welke makelij. Dat de Russen een grote visserijvloot hadden wist vrijwel iedereen en het is dan ook vanwege visserij activiteiten dat ik in 1988 voor het eerst in contact kwam met de Russen. Op een van mijn bezoeken in Murmansk zag ik dat de visserij rederijen ook eigen sleepboten hadden en ook dat er veel offshore materiaal was, zoals supply-schepen, onderzoeksvaartuigen t.b.v. de offshore-industrie en boorschepen eet. De visserij-rederijen hadden zelf sleepboten ,om, wanneer er zich calamiteiten voordeden in hun vloot, een eigen sleepboot, uitgerust met bus- en bergingsmateriaal, duikers en een dokter e.d. direct ter assistentie aanwezig waren zodat er geen vreemde sleepboot behoefde te worden ingehuurd van, toen nog, vijandelijke landen. In de periode Gorbatsjov hebben zich ware aardverschuivingen voorgedaan, zoals inmiddels iedereen wel weet en Perestroyka en Glastnost hebben bestaande waarden en ideeën, waaronder vooral de economische, volkomen op zijn kop gezet. Als oud-directeur van Willem Muller in Terneuzen, was ik erg nieuwsgierig naar de activiteiten van de sleepboten, omdat ze wel bemand waren maar volgens mij niet teveel te doen hadden. De antwoorden die ik op mijn vragen kreeg, waren echter vaag. Naarmate er meer bezoeken aan Murmansk volgden, werd mij op een dag gevraagd of ik misschien werk kon vinden voor de sleepboten op de Westerse markt. Dit bleek het begin van een stormachtige ontwikkeling. Onder de vlag van Dutch Fishing Internationaal B.V., eigendom van Wijnand van Gessel en mij zelf, werden de eerste voorzichtige activiteiten met Russische sleepboten ontwikkeld. Dick Rosman, die zijn sporen reeds had verdiend in de zware lading transport, vriend en oude bekende van Wijnand en mij, kwam als partner en mede eigenaar ons team

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1992 | | pagina 6