•800 J0P UBA S993
Z661 ÜJdV 'eez^fuajz
uaqqaq |ez sjeejdfiii ajseA uftz ge 3A sjeeBoon 9P iqo»||aM
S)jejjs uuee/w 'uaAequjnasnuj ap nq)|e|A 'aaz^uatz u| ig >peduaABH
iaq uee pueduaiuaujnuouj 'usajomjsa sBueiuo 'uaa qnueA
P!00|djuo uapjoAA uaiinz Z66L }unf t jbuba aip 'uaijaijAiioe' A a
DIAIIAI ueA uaijaifAjioe ap jaw ufiz uapajAaj aieiujaiin 'j|az uafuapaj
-fuassjA ap siBB|d aisiBBj ap u; jam ua uafjddeMosièeujsBuija>j0zjaA
^sjaAaOiqoBjpdo 'sjoAaAjns ;ep jooajb ubBjoz
jppa/uaB uapjoM U85) aauueeM leetjaieui apua^ajsim jaq apaujsie
'pajqaB unq do Bjpun^jsap ua p|9|aSdo paoB ueije 'uaBujuueuiaq
00 sj saoons joojB u.oz uadaqos aqosjssny ap ueA uajapajaq
jaq jep ua^uep ai *^'8 DINW uba sjauued ap uee uaane iaiu s> ley
ijaaq jaaiu
apjBBM uaaO |8Mf;jA 'Buipapuo ua^aiiqndaj ap uassnj |0pptLU|eejaq
sje qapaoy ap jepwo 'ioo|A unq jooa sapejedaj ua jotspuejq
JOOA uaqqaq Bjpou pjeq BipjooMuaBa* az a;p 'ejn|BA apjeq 'uahjapaj
-fuassjA ap jooa uaiajaueB aj ejnieA apjeq aauijeep ua uai;n|s
ai ie uadaqos ap jooa uaioejiuoo ujo jepoe pfiMp|8J8M sj 'a"8 9WW
>|oisoAjpe|A ua lodoiseAas'pejBujujie»
'uaieis ©qospjeg ap '^sueuunfli jm uaftjapejfuassjA
asjdAjp ap ueA uaioqdaajs ap *9*WW ïBipJOOMuaBawaA s|app;uiu|
ueeB
01 japjSA CO'W'W) *A*8 dnojo luatuaOeueyv auuBpy weeu ap japuo
u9io|saq pj0M 9j>)0p j00uj jam ^fijuaBja Buipej ap "A"8 |Buoiibuj8JU|
Butqsy qajnQ uauuiq uaqaijApoe azuo Bb|a ap lepuiQ 'ua^jajsjaA
Beste lezers.
Op 9 april j.l. voer de YE 36 weer voor de eerste keer het Veerse
Meer op met gehesen zeilen.
De hele winter waren de vrijwilligers bezig geweest aan het schip
voor onderhoud en reparatie.
Het was een prachtige dag, alles werd nog eens nagelopen of de YE
36 klaar was voor het eerste evenement van dit jaar. De bemanning
was tevreden en na een voldane dag weer terug naar Veere.
Op 11 april j.l. werd de bevrijding van de Spanjaarden in Vlissingen
gevierd, de Stichting Behoud Hoogaars was ook aanwezig met een
kraampje en twee schepen, de YE 36 "Andries Jacob" en de
"Gornaet". Er was volop belangstelling van donateurs en andere.
De twee hoogaarzen voeren telkens uit (met een maximaal aantal
passagiers) de Koopmanshaven richting Wielingen en weer terug.
De zeilen werden gehesen om de schepen in volle glorie te laten
varen.
De geschiedenis en het doel van de Stichting Behoud Hoogaars werd
overtuigend verteld en de passagiers waren het er overeens dat het
een goede zaak was. Er was toch al zo weinig cultuur overgebleven
vond men.
Peinzende gezichten als er verteld werd hoe men viste op mosselen
in die tijd.
We hadden een mooie zonnige dag, niet zo veel wind maar toch net
genoeg. De bemanning was zeer tevreden na een dag werk.
Het kraampjewerd ook goed bezocht. Laten we hopen dat al die
belangstellenden de noodzaak ervan inzien deze Stichting verder te
kunnen laten bestaan.
Ingrid Gillissen.