ten van Walsoorden en Valkenisse. Aangezien er ge
start werd met laagwater Hansweert hadden de sche
pen de vloed mee, maar dat wilde nog niet zeggen dat
overal voldoende water stond om door de vloedscharen
te varen. Toch namen de schippers het risico en verko
zen allen de korte route. Maar tijdens oostenwind vindt
meestal een verlaging van de waterstand plaats en dat
was ook nu zo. Het resultaat was dan ook dat 5 sche
pen vast kwamen te zitten, alleen de Wet, Turc en Jan
Korneel schoven op goed geluk over de plaat heen. De
Wet en de Turc konden zo hun voorsprong tot een uur
opbouwen. Deze twee hoogaarzen hielden elkaar goed
in evenwicht en zeilden gezamenlijk op naar Lilio. De
Wet kwam als eerste aan, gevolgd op korte afstand
door de Turc. Rond 22.00 uur waren alle schepen bin
nen. Er werd afgemeerd aan het drijvende ponton van
de douane of in de haven van Lillo. Het napraten ge
beurde onder het genot van een Bolleke.
Van Lillo naar Antwerpen
Op 8 augustus werd om 10.00 gestart voor het volgen
de gedeelte van de race naar Antwerpen. De wind was
variabel met een kracht van 1 a 2 Beaufort. Ook nu
namen de Wet en de Turc de leiding. De Turc stond
onder commando van de heer van Gils, een schipper
met de respectabele leeftijd van 76 jaar. In Antwerpen
kwam als eerste de Turc aan. Nadat aan Het Steen
was afgemeerd werden de mosselen overgedragen aan
een tehuis voor daklozen. De schepen werden verhaald
naar de jachthaven zodat ze zonder tijverschil konden
overnachten. De heer van Beylen (oud conservator van
het Scheepvaartmuseum Antwerpen en hoogaarsken
ner bij uitstek) gaf 's middags een rondleiding door het
Scheepvaartmuseum voor de bemanningen van de
schepen, 's Avonds werd de dag besloten met een
grootse mosselmaaltijd aan boord.
Van Antwerpen naar Hansweert
Zondag 9 augustus was het een lange dag voor de
bemanningen. Er moest 26 mijl met vallend water wor
den afgelegd. De wind was zuid tot zuidwest, gunstig
- 4 -
voor het te zeilen traject. Meteen na de start gingen de
Turc en de Wet op kop. Het was dan ook een specta
culair gezicht om deze twee schepen verbeten te zien
zeilen om de eerste plaats. Tot aan de Schaar van de
Noord ging het gelijk op. Door iets te vroeg haar koers
naar bakboord te verleggen, liep de Turc in de nabijheid
van de Radartoren Saeftinge aan de grond. Het schip
kwam niet snel genoeg vlot. Dit betekende een tij over
zitten en 's avonds laat pas weer vlot komen. Jammer
dat de Windroos niet van de partij was, dan was einde
lijk gebleken of zij ook op een rivier als de Westerschel-
de te verslaan is. De Wet liep als eerste Hansweert
binnen. Helaas had zij even haar motor moeten gebrui
ken om haar stuurboordzwaard binnen te halen dat tij
dens het zeilen doormidden brak. Desalniettemin werd
de afstand Antwerpen-Hansweert (26 mijl) in een tijd
van 4 uur en 37 minuten afgelegd. Als tweede liep de
Ouderhoek een uur later de haven binnen. Het achterge
bleven veld moest de strijd staken. De wind werd spel
breker. 's Morgens waren de schepen nog vertrokken
met windkracht 6, tegen de avond was deze afgeno
men tot niets. De stroom begon te kenteren en dan zit
er voor de wedstrijdleiding niets anders op dan de wed
strijd te beëindigen. De motoren werden bijgezet en in
konvooi ging het op naar Hansweert. Drie uur na het
eerste schip waren behalve de Turc alle schepen bin
nen. De Turc is in de loop van de avond op eigen
kracht vlot gekomen en alsnog naar Hansweert opge-
stoomd.
Gezien de vele reacties die bij ons zijn binnengekomen
n.a.v. de wedstrijd, zullen wij volgend jaar wederom een
zeilwedstrijd organiseren met traditionele Zeeuwse sche
pen. Hopelijk zien wij dan alle nog varende houten
Hoogaarzen en Hengsten in Yerseke voor de TWEEDE
MIOSSELRACE. (Hans Voskuil)
De uitslag:
1. de Wet
2. de Turc
3. Ye 96
4. Banjaard
5. Triton
6. Ye 36
7. Ouwerhoek
8. Jan Korneel
9. stand-by vaartuig
Multratug 2
Van de Mossel
race is een
video gemaakt
We zenden hem
toe als U f 25,-
overmaakt.
5 -