EEN HOOGAARS ALS KLASLOKAAL 16 Sinds voorjaar 1991, het seizoen waarin de stich ting voor het eerst van wal stak met de mossel hoogaars YE 36, zijn er door de Werkgroep Edu catie regelmatig school- projekten georganiseerd. Dat past ook prima in de doelstellingen van de Stichting: het informeren over de geschiedenis, de bouwwijze en het gebruik van de hoogaars. Hoe kun je dat mooier uitwerken dan met de jeugd? De gemeente Brouwershaven was de eerste instantie die van de stichting jaarlijks een aantal vaardagen met de hoogaars 'kocht' ten behoeve van een onderwijsprojekt. In de afgelopen twee seizoenen zijn hier hele goede en leuke ervaringen mee opgedaan. Voor het opzetten van zo'n projekt wordt eerst met de onderwijskrach ten van de betreffende school een plan de campagne opgemaakt. Wan neer is het projekt in te passen in het schoolrooster, wanneer zijn de hoogaarzen beschikbaar? Het streven is om gedurende vier weken aan dit projekt te werken. Na afloop gaat de hele groep vervolgens een dag met de hoogaars op stap. Voor alle vakken worden ideëen aangeleverd om het onderwerp hoogaars, visse rij, en evt. scheepvaart in de lesstof te verwerken. Zo worden met neder lands uitdrukkingen uit de scheep vaart behandeld. Groepjes van 2, 3, of 4 kinderen krijgen een kaartje met een uitdrukking, met de opdracht daarover een tekening, opdracht of opstel te maken. Met aardrijkskunde is van alles aan te pakken met betrek king tot de provincie Zeeland. Zo maakten in een klas de leerlingen van karton een maquette van de pro vincie. Klassikaal werden daarna de namen van de vissershavens en wate ren ingevuld, met daarbij de vermel ding van de te vangen vissoorten. Met geschiedenis kan heel mooi de lokale geschiedenis met betrekking tot de visserij in beeld worden gebracht. Voorlichtingsmateriaal is hiervoor te over. Met handenarbeid werd op de Toorenvliedtschool te Middelburg door alle leerlingen (42 een knopenbord gemaakt: een plaatje multiplex van 30 bij 40 cm, bekleed met etalagelinnen en de knopen van 6 mm touwwerk erop vastgezet. In de laatste week wordt door een lokale visserman of door iemand van de Werkgroep een verhaal verteld over de visserij met de hoogaars en het le ven aan boord. Ook stellen we vide ofilms beschikbaar over de (oude) mossel— en garnalenvisserij. U kunt begrijpen dat na zo'n projekt de kinderen voldoende enthousiast zijn om een vaardag met de hoogaars tot een succes te maken! De vaartocht wordt bij voorkeur gestart vanuit de plaats waar de school staat. Zo biedt de Grevelingen riante mogelijkheden voor een educatieve en ontspannen zeiltocht. Voor Yerseke kregen we toestemming een trekje te doen met de kor over een mosselperceel. De vangst kon daarna in de kookles wor den 'verwerkt', ware het niet dat een deel van de mosselen direkt door de jeugdige vissers werd verorberd! Van uit Vlissingen worden tochten ge maakt over de Rede met een bezoek aan het visserijmuseum in Breskens. De reakties van de leerlingen zijn in alle gevallen geweldig positief! Voor dit seizoen staan er voorlopig ze ven projekten op het programma: in Brouwershaven, Colijnsplaat en, gesponsord door de Stichting Moer man Promotie Vlissingen, ook weer op enkele Vlissingse basisscholen. Gerrit Zomer. Foto boven:Kinderen hebben pret aan boord van de YE 36 (Foto Gerrit Zomer). Illustraties volgende pagina: edukatief overzicht van knopen zoals de stichting dat gebruikt, en een tekening van Aart Jan. 17 Stichting Behoud Hoogaars QjL leoi ue&d de -Qep Platte knoop Om twee eindjes van gelijke antic aan cucaai ie zenen. Achtknoop Li hel eind van de schoot, zodat deze niet door bet blok schiet Halve steek Te gebruiken in combinatie met andere knoop. Paalsteek Voor een vast dus niet schuivend oog- Kan heel veel gebruikt worden. Derdehandsteek Kan in de richting van de pijl kracht op worden uitgeoefend. Enkele schootsteek Om twee einden van ongelijke dikte aan elkaar te zetten, ook voor bevestigen van vlag aan vlaggelijn. Rondtorn met twee halve steken Om een niet te dikke lijn op een rondhout o.i.d. vast te zetten. Trompetsteek Om een lijn of tros tijdelijk in te korten. Üe SvcöCidQ/c^ (a KW io XJVCI

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1993 | | pagina 9