De laatste Steekhengst Spoorwegplannen maken Arnemuiden onbereikbaar voor de scheepvaart 10 Bij de werf van Piet Dekker in Kortenhoef ligt een bijzonder scheepje weg te kwijnen. Het gaat om vermoedelijk het laatste exemplaar van een zalm- of steekhengst. Schepen van dit type met een lengte van negen meter werden naar alle waarschijnlijkheid gebruik op de grote rivieren en op het begin van de Scheldedelta. Een speurtocht naar verdere historische gegevens is aan de gang. Het fraai gelijnde scheepje moet volledig worden gerestaureerd. Roer en zwaarden zijn aanwezig, tuigage ontbreekt. De eigenaar heeft zijn handen vol aan de restauratie van de Noordzeebotter ARM 7 en moet dit scheepje laten gaan. Eigenlijk mag het niet gebeuren dat ook van dit scheepstype het laatste exemplaar verdwijnt naar het buitenland. Wie belangstelling heeft voor dit schip wordt verzocht kontakt op te nemen met de Stichting Behoud Hoogaars, Gerrit Zomer, tel. 01184-71324. 11 Clinge, Philippine, Graauw, Emmahaven, Boekhoute, Kruispolder, en vele andere Zeeuwse plaatsen verloren reeds tientallen jaren geleden hun haven. De meeste van deze oude vissershavens liggen nu midden in de polder en slechts enkele straat namen herinneren nog aan hun maritieme verleden. Volgens een bericht in de Prov. Zeeuwse Courant van 30 maart j.l. dreigt dit ook het lot te worden van Arnemuiden en Nieuwland. Arnemuiden is per schip te bereiken door vanaf het Kanaal door Walcheren het Arnekanaal op te varen. Daartoe moet de spoorbrug, die nog stamt uit 1870, worden gepasseerd. In het passeren van die brug zit voor de spoorwegen een probleem: onderhoud en bediening zouden te duur zijn. De NS willen dat ondervangen door de brug weg te halen en een dam in het kanaal te leggen. De economische motieven van de spoorwegen spreken aan, zelfs als deze beslissing niet leidt tot een minder snelle stijging van de reistarieven. Aan de andere kant moet het toch mogelijk zijn een oplossing te bedenken waarbij ook in de toekomst Arnemuiden bereikbaar blijft voor de scheepvaart. Het lijkt dan ook onvoorstelbaar dat de gemeenten Arnemuiden en Middelburg en de Provincie Zeeland het hierbij laten zitten en zondermeer instemmen met de plannen van de spoorwegen. Arnemuiden, aan de mond van de Arne, behoort tot de oudste zeehavens van Zeeland. Eeuwenlang vormde het voor de zeeschepen de enige toegang tot Walcheren. De vele Zeeuwse VOC-schepen die in Middelburg werden gebouwd, konden uitsluitend via de Arne, en dus via Arnemuiden, open water bereiken. Door haar gunstige ligging aan de oostkant van het eiland bood Arnemuiden een veilige rede. Hier, in het huidige Sloegebied, lagen de schepen soms wekenlang ten anker, in afwachting van gunstige (oosten- )wind om naar zee te vertrekken, alvorens zij aan hun lange reis naar het verre oosten konden beginnen. Gerrit Zomer In 1574 ontving Arnemuiden stadsrechten. Sinds mensenheugenis is de stad met de zee verbonden geweest. Toen de Heeren Schepenen der Stad Arnemijen in 1786 de werf van Steven Bouman aan Jacobus Meerman overdroegen, moest er al een oude werf zijn geweest. De scheepswerf is nog volledig intact en is vermoedelijk de oudste werf van Zeeland. Na 1870 is de maritieme betekenis van Arnemuiden sterk teruggelopen. In dat jaar werd begonnen met de aanleg van de Sloedam, noodzakelijk voor de aanleg van de spoorlijn naar Middelburg. De Arne, die uitmondde in wat nu Veerse Meer heet, werd hierdoor afgedamd. Het Sloegebied was verzand en schepen konden Arnemuiden nog slechts bereiken via Veere, het Kanaal door Walcheren en de Arne, nadat op 1 april 1873 het nieuwe Arnekanaal voor de vaart werd geopend. Dat neemt niet weg Haventje en kanaal van Nieuwland met de tjalk "De 5 gezusters".

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1994 | | pagina 7