De Drie Gebroeders, TH 49
Varen voor donateurs en sponsors
12
dat ondertussen veel schepen al voor
vast waren uitgeweken naar
Vlissingen en Veere. Op 9 november
1871 vindt de aanbesteding plaats
van de draaibrug over de Arne.
Ook wordt in 1870 het kanaal naar
Nieuwland afgedamd en de
houtzaagmolen de Fortuin of
Steenbok afgebroken en vervangen
door een stoomzagerij. Aan het eind
van dit kanaal ligt nog herberg De
Roode Leeuw, het huidige
wegrestaurant aan de A 58. Van hier
uit werd de veerdienst naar Zuid-
Beveland onderhouden.
De cultuurhistorische waarde van het
gebied zal wellicht niet bekend zijn bij
de spoorwegen; reden te meer om
lokale en regionale bestuurders op te
roepen te gaan nadenken over
alternatieven en desnoods op de trein
te stappen naar Utrecht.
De mosselhoogaars YE 36 en de jachthoogaarzen De Wet en Gornaet zijn het komend seizoen beschikbaar voor
vaartochten. Onder meer werkzaamheden aan het jachthoogaars Triton maken dat dit schip niet het hele seizoen
kan varen. Dat geldt ook voor de hengst Zeehond/YE 96, inmiddels herdoopt in 'Den Bruinen'. De Stichting
Behoud Hoogaars heeft de organisatie van de vaartochten in handen. De sponsorbijdragen worden aangewend
voor restauratie en onderhoud van de schepen.
Op nagenoeg alle maritieme evenementen in de provincie zal tenminste één schip aanwezig zijn, vaak zijn er
meerdere. De tocht naar een evenement en soms het varen tijdens de evenementen zijn voor donateurs
uitgelezen mogelijkheden gratis mee te varen. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor de speciale vaardagen voor
donateurs: woensdag 17 en donderdag 18 augustus en vrijdag 2 en zaterdag 3 september. De YE 36 ligt voor
deze dagen op haar vaste ligplaats aan de buitenkant van de sluis in Veere. De afvaart is telkens om 09.00 uur.
Wie een tocht wil meemaken of wil varen tijdens de donateursdagen moet even bellen met de vaarcommissie. De
bereikbaarheid varieert per maand, vandaar de volgende namen en telefoonnummers:
juni, Nico Boer 01184-65774
juli, Hans Priester 01181-1967
augustus, Harm Boerma 01184-14370
september, Hans Voskuil 01184-14896.
Ook (nieuwe) sponsors kunnen met deze leden van de vaarcommissie kontakt opnemen om afspraken te maken
over een vaartocht of over de mogelijkheden van het inzetten van een of meerdere hoogaarzen voor
bedrijf saktiviteiten.
13
De hengst De Drie Gebroeders is
gebouwd in 1908 op de werfMoed
en Trouw" van Petrus Verras in Paal.
Ivens uit het Belgische Zeebrugge
was waarschijnlijk de eerste eigenaar.
Voor 1920 heeft het schip twee
visn'ummers gehad GRA (Grauw), met
als thuishaven Paal of Emmahaven,
en CLN (Clinge) met als thuishaven de
Braakman bij Terneuzen. Onduidelijk
is nog welke van deze havens de
eerste thuishaven was. Hoe dan ook,
rond 1920 werd de hengst
geregistreerd in Zeebrugge en kreeg
het de naam 'De Drie Gebroeders'.
Deze naam kwam bij de restauratie te
voorschijn in de stuurkuip.
In 1924 kocht Tholenaar J.J. Schot
het schip en kreeg het als
registratienummer TH 49. Het ziet er
naar uit dat Schot de visbun heeft
laten inbouwen. Vanwege de visbun
kon de sardijn en ansjovis vers
worden gehouden. Het schip bleef tot
1957 in Tholen varen voor de familie
Schot. Zij hebben het schip voor
verschillende visserij methoden
gebruikt. Als laatste zijn er oesters
mee gevist.
In 1957 kocht de Roosendaalse
Philipsdirecteur G.L. de Leeuw het
schip. De hengst werd aangepast
voor de pleziervaart. Er kwamen
nieuwe oplangers in het ruim, het
voordek werd vervangen, en de boeg
en het achterschip werden
onderhanden genomen. Helaas niet
met origineel eikehout. De nieuwe
naam luidde "Zeeleeuw". In 1960/61
werd de visbun er uitgehaald en
vervangen door een kleine kajuit. Dat
gebeurde bij de werf van de
gebroeders van Duivendijk in Tholen.
In 1981 kochten de huidige
eigenaren, Juergen Hassel en Christel
Maye het schip. De hengst lag toen
bij een werf in Leimuiden en was in
slechte staat. Besloten werd het
schip naar Tholen te halen om het
daar te restaureren. Van de restau
ratie is een omvangrijke fotoserie
gemaakt. Na wat omzwervingen in de
havens van Stavenisse, Tholen en in
de omgeving van Amsterdam heeft
het schip nu een vaste ligplaats in de
Museumhaven van Zierikzee. In deze
haven kreeg ze haar visnummer TH 49
en de naam 'De Drie Gebroeders'
weer terug.
De Drie Gebroeders heeft een lengte
van 11,75 m. en een breedte van
4,25 m. Een 50 pk Peugeot zorgt
voor de aandrijving van de schroef.
De TH 49 voert een grootzeil van
35m2, een fok van 18 m2, een kluiver
van 14 m2 en een botterfok van
24 m2.
Bezoekers van de museumhaven
kunnen aan boord van de TH 49 de
fotoserie van de restauratie bekijken.
De ARM 22 "De Jonge Maria" van Blaas van Seizen passeert de Arnebrug omstreeks 1920.
De Drie Gebroeders in de museumhaven van Zierikzee. (foto Joop van Houdt)