Hoogaarzen en Hengsten
Voorwoord
"%ÖiLBU¥§
BEW. EX.
Van de vloot van ruim 1000 hoogaarzen en hengsten die er ooit over de Zeeuwse wateren voeren is het merendeel
verdwenen. De Stichting Behoud Hoogaars probeert bij te houden welke van deze schepen nog bestaan, waar ze zich
bevinden en in welke conditie de schepen verkeren. Wie over aanvullende informatie beschikt wordt verzocht kontakt op
te nemen met de stichting, via het postadres of tel. 0118-471324.
Jaar
Naam
Reg/Zeil
Lengte
Bouwer/werf
Eigenaar
Authentieke hoogaars - visserman
1900
Andries Jacob
YE 36
14.85
Duivendijk
St. Beh. Hoogaars.
1878
Vrouwe Adriana
ARM 17
13.80
Meerman
St Museumhaven Z.Zee
Houten hoogaarsjachten
1909
De Wet
14.15
Stam
W. van Eeken
1913
Jetty
ARM 4/0B 3
13.90
de Klerk
S. Boonstra
1920
Mosselman
YE 167
13.80
Duivendijk
E. Klok
1925
Windroos
VA 78
14.25
Annemans
W.van Rootselaar
1928
Alcyon 2
15.00
de Klerk
J. Dendecker
1932
Geertrui
VLI 3/VA 43
14.69
Verras
Boskalis
1932
Aeremuenaer
ARM 27
15.82
Meerman
A.J.v.d. Stolpe
1932
Banjaard
TH 29/VB 16
12.23
Duivendijk
P. Rinkes
1937
Seepaerd
08.75
Meerman
D. Perjee
1938
Atalante
VB 24
11.94
Duivendijk
A.A. Eecen
1939
Patrice
10.00
Versteeg
L. v/d Berg
1946
De Coene Haan
11.30
Verras
R.J. de Raadt
1949
Banckert
VB 27
11.00
Meerman
B. Schutte
1961
Gornaet
10.80
Meerman
Naar Duitsland
1984
De Gekroonde Liefde
09.00
Rem
J. Gaarenstroom
Houten hoogaarzen uit de vaart of in restauratie
1902
Triton
TH 2
13.30
Duivendijk
R. Kotoun
1920
BRU 24
14.50
Stam
Museum Antwerpen
1929
Dolfijn 2
VC 168
09.00
Duivendijk
Museum Antwerpen
1940
Vrouwe Patricia
08.60
Hitters
F. Haagen
1944
Passe Partout
10.00
Versteeg
Museum Antwerpen
1959
Willemijne
10.00
Meerman
G. Sieg
1962
Kraagbeer
10.00
Meerman
Weppler/Kiel
Houten hengsten
1898
Den Bruinen
YE 96
13.50
Verras
J. Broeckaert
1900
Pegasus
11.50
Verras
C. Drijver
1903
Jonge Josef
OC 14
10.50
de Klerk
F.C. Marckman
1908
Drie Gebroeders
TH 49
11.75
Verras
St. Beh. Hoogaars
1908
Jan Korneel
TH5/CLN 15
11.25
Verras
R. Bringman
Elft
Verras
W. Schuurman
Stalen
hoogaarzen van 50 jaar
of ouder
1886?
La Gaffe
YE 46
13.40
Paans
J. Prasse/Hannover
1902
Jenny 3 (ex-Maaike II)
YE 38/VA 101
14.81
T. Visser
1925
Turc
OB 7
12.60
v. Damme
B.J.M. v. Gils
1940
Booze Bison
VC 180
10.33
de Klerk
A. Bijlard
1938
Vrouwe Saskia
OC 49
08.65
Waveren
W. Dragt
1946
Reymerswale
VB 84
13.65
Meyntjes
J. van Kampen
1
In dit nummer:
Overzicht schepen
Voorwoord
700 jaar Veere
'k Oop da'je vee mag vange
Serviesgoed terug op de Jetty
Den iersten iesere van Jan de Rooy
Een zeilwedstrijd te Veere
Evenementen 1996
Een nieuw tuig voor de YE 36
Project Zeeland Maritiem
Schepennieuws
- De Halve Maen
- La Gaffe
- Booze Bison
- De Wet
- Passé Partout
Drs. W.T. van Gelder
commissaris van de koningin in de Provincie Zeeland
genieten van de Zeeuwse wateren en
de Zeeuwse natuur.
Als schepen, die mensen een kans
bieden te genieten van een
enerverende vorm van
uissehersulööi zeilsport. Als ideale
mogelijkheid voor
ontspanning en
gezelligheid. Als varende
uitkijkposten om te
genieten van de
schoonheid van het water
en het land.
Zeeland is op het water
nog mooier dan op het
land.
En vanaf een echte
hoogaars is Zeeland nog
mooier dan vanaf welk
ander vaartuig ook.
Voor de Stichting Behoud
Hoogaars is er dan ook
maar een wens denkbaar:
een behouden vaart tot in
lengte van jaren.
De geschiedenis en de
cultuurhistorie van Zeeland zijn
onlosmakelijk verbonden met het
water, met de zee en zee-armen.
In de laatste decennia hebben vaak
de nadelen van al dat water in het
brandpunt van de belangstelling
gestaan. Daarin was het water de
voortdurende dreiging, welke alleen
met de hoogste kosten het hoofd kon
worden geboden. Het water was ook
de vijand, die in ieders herinering
nog zo recent, duizenden doden
veroorzaakte.
En het water was ook de hindernis
voor de ontwikkeling, die slechts met
veel kosten was te overbruggen.
De positieve band van Zeeland met
het water dreigde hierdoor soms uit
het beeld te verdwijnen.
Het water heeft door alle eeuwen
heen de Zeeuwen welvaart geboden:
In de minder bekende vroegere
tijden van de eenvoudige
handelsvaart; in de uitgebreid
gedocumenteerde gouden tijden van
de V.O.C.; in de eeuwen, die daarop
volgden voor de vissers en de
schippers.
Tot in onze tijd toe. Het water is nog
steeds het onmisbare draagvlak voor
de havens, de visserij, de mossel en
oesterkwekerijen en voor een
belangrijk deel voor de toeristische
sector.
Zeeland leeft dankzij de Zeeuwse
wateren.
Daarom horen er in Zeeland naast
alle monumenten op het land, die
overigens ook vaak een band
hebben met de maritieme
geschiedenis, ook varende
monumenten te zijn: hoogaarzen en
vergelijkbare scheepstypen.
Deze schepen zijn het alleen al om
hun cultuurhistorische betekenis
meer dan waard om behouden te
blijven.
Maar ook deze schepen kunnen,
gelijk aan de monumenten aan de
wal, een hedendaagse bestemming
hebben.
Als varende schepen, die mensen in
staat stellen kennis te maken en te
Vlissingen, .Uitzeilen der
i
Drs. W.T. van Gelder
Jack Becht
Jan Hendriksen
Hettie Verkaart
Hettie Verkaart
Gerrit Zomer
Hans Voskuil
Gerrit Zomer
Piet Klip
Gerrit Zomer
VU 17, "De Vrouwe Maatje" van L. van Eenennaam (de Brommo) omstreeks 1915.