22 hun geen probleem op: 'dat is slechts materie', wordt er dan gezegd Vergeef mij het noemen van zoveel namen van personen en bedrijven, maar dankzij hun aller inspanning en uw bijdrage kan de hoogaars weer tot ver in de volgende eeuw blijven varen! In de afgelopen 7 maanden is er ongeveer 1900 uur (onbetaald!) aan het schip gewerkt plus zo'n 300 uur door de scheepsbouwers Peter Schouten en Remy en Michiel Verras. De onvermoeibare vrijwilligers Theo Kloet en Hans Priester hebben ruim 7 M3 eikenhout verwerkt. Er zijn 18 knieën en 13 klossen en 17 liggers vervangen. Alle ijzerwerk, zoals bouten en moeren, schroefas plus - koker, motorfundatie, etc. werd geleverd door de firma Timmerman. Verras leverde het beslag voor roer en achtersteven, alles naar authentiek model. Co Ruissen verzorgde de nieuwe schotten en ander klein timmerwerk en Arend Teesink nam de installatie van de motor voor zijn rekening. Bij de 23 bevestiging van de huidgangen is zoveel mogelijk gewerkt met Deense nagels boven de waterlijn. Daaronder met houten pennen en deutels. Samenvattend De restauratie van 'ons monument' is een moeilijke opgave gebleken. Bij alle details is getracht de situatie van 1900 te herstellen. Compromissen zijn echter steeds nodig: je kunt niet alles veranderen wat in de loop van 97 jaar is 'bijgebouwd'. Ook is niet van elk detail meer bekend hoe dat juist bij dit schip uitgevoerd was. De plaatsing van de motor maakt het nodig ook de vorm van slemphout en achtersteven aan te passen. Een ingrijpende consessie is gedaan door de plaatsing van een kielbalk onder de vernieuwde kielgang. De licht uitgezakte vorm van het vlak konden we hiermee 'rechttrekken' en ook moet deze kielbalk iets meer ruggegraat aan het schip geven. Vanwege de aard van het vrijwilligers-werk en het daarmee gepaard gaande enthousiasme kon er relatief veel tijd besteed worden aan de selectie van het hout, het zeer zuiver pas maken van alle inhouten en het conserveren van een en ander. De stichting mag zich zeer gelukkig prijzen met het enthousiasme van Hans Priester en Theo Kloet. Met een geweldige vakbekwaamheid en een groot doorzettingsvermogen hebben zij een hele grote klus geklaard. Behalve met kerst en oud- en nieuw gingen de deuren van de werkplaats elke ochtend om half acht open: ook bij 15 graden vorst I Ik ben van mening dat we mogen terugzien op een zeer geslaagde restauratie: Wegens het ontbreken van voldoende fondsen zal de werflocatie weer ontmanteld zijn. Theo en Hans zouden er niet tegenop gezien hebben de restauratie van de TH 49 aan te pakken 111 De nieuwe voorsteven wordt gezaagd Trots bekijkt Peter Schouten het resultaat Hans Priester: de figuurzaagspecialist Kont van de YE 36 met nieuwe achtersteven en slemphout

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1997 | | pagina 13