Jlfw* 26 enkele "vaar-traditie in de familie bestaat moet om aan een zekere drang naar vrijheid en ruimte te kunnen voldoen" een oplossing worden gezocht. De zoektocht naar een klein zeilbootje eindigt op Tholen in liefde op het eerste gezicht en de aankoop van een plat houten vissersschip de hengstherinnert Cees zich. Schip in blik. Het ingeblikte schip blijkt een bizar samenraapsel van oud en nieuw Het heeft weliswaar een mast van de oorspronkelijke lengte, maar de zwaarden ontbreken. Er is een berg vistuig aan boord en de authentieke ovale drinkwatervaten zijn er ook nog. Het schip wordt voortbewogen door een 20 pk Kromhout dieselmotor. Met de bedoeling het schip in de originele vissermansuitvoering te restaureren slaan de Sitsens gezamenlijk aan het werk. Cees Sitsen vertelt:" Een zomervakantie lang gingen wij het schip te lijf met schepjes en caustic soda" want de afgewerkte olie uit de motor is jarenlang eenvoudig in het ruim opgevangen. Dat blijkt een uitstekende conserverende werking te hebben gehad op het vlak, want dat was nog het beste stuk van het hele schip. Het boeisel werd kaal gemaakt en zo blank mogelijk gekrauwd. De denning werd verwijderd en na de intensieve schoonmaakbeurt kwamen wij tot de verrassende ontdekking dat van de spanten weinig of niets heel was. Uit de bossen van de Wouwse Plantage worden kromme eikebomen aangekocht om nieuwe spanten te maken". Hulp wordt uiteindelijk ingeroepen van een oude scheepstimmerman Bart Kristelijn en soms van de werf van Duivendijk. Een jaar of drie wordt elke minuut vrije tijd, de vakanties en weekeinden in het schip gestoken". Omdat zowel de familie Sitsen als Bart Kristelijn katholiek zijn wordt vooral het werken op zondagen aan het schip op Tholen bestwel een probleem". "De dominee verscheen 's zondags regelmatig met ouderlingen en al op de dijk om vast te stellen of er soms iemand van Tholen het lef had mee te helpen. Bij Duivendijk mochten we op den duur om die reden niet meer komen en toen ook nog Bart Kristelijn ziek werd was de maat vol". "Als dat zo verder moet komen we nooit meer aan varen toe" zeggen de Sitsens tegen elkaar en ze besluiten meer vaart achter de afbouw te zetten. Zo raken ze verzeild bij Meerman in Arnemuiden. Daar worden nieuwe zwaarden gemaakt en een laag teervilt moet de oude huid beschermen voordat daaroverheen, ter versteviging van het boeisel, een laag hechthout wordt aangebracht. En Klaar was Kees!!". 27 Champignons "Weer Verras!" Hoe het de JAN KORNEEL verder verging. MACHI NI I—TIMMERMAN ZONEN B.V. Maten en schippers Het bestuur van de SBH Tien jaar genieten zij onbezorgd van varen dat het een lieveJust is totdat, bij een voorjaarsinspectie een komplete champignonkwekerij in het schip wordt aangetroffen". Met z'n allen, uiteindelijk toch weer bij Duivendijk om de tafel, kon men niet anders dan vaststellen dat het schip zo rot was als een mispel en dat goede raad heel duur zou zijn" weet Cees nog. In zeven maanden vervangt Duivendijk het gehele boeisel, het berghout, het grootste deel van het dek en verschillende spanten. Het werk werd op zo voortreffelijke wijze uitgevoerd dat in 1972 aan de Jan Korneel de W.H. de Vos-prijs toegekend wordt. De Stichting Ronde- en platbodem jachten verleent deze wisselprijs, in de vorm van een zilveren model van een Lemmeraak, jaarlijks aan het meest verdienstelijk gerestaureerde schip. In I98I wordt de Jan Korneel "met bloedend hartverkocht, nadat vader Jan is overleden en de kosten voor het onderhoud de familie te zwaar gaan wegen. Cees Sitsen komt al in I983 tot de konklusie dat hij zonder varen niet meer kan leven en koopt bij Verras het casco voor wat de stalen hoogaars "GEJAAGD DOOR DE WIND" zal worden. Met hulp van Remy en Michiel wordt dit nieuwe schip in drie en een half jaar grotendeels door hemzelf afgebouwd. Het schip eerst nog enige tijd in bezit bij het echtpaar Walter, komt uiteindelijk terecht bij Rolf Bringman. In Stavenisse doet het sympathieke Duitse echtpaar Bringman er alles aan om "De Jan Korneel boven water te houden De mast en een deel van het dek zijn vernieuwd en nu wordt er "heftig gespaard" om het onderwaterschip te kunnen vervangen. Zij zijn voornemens hun pollepel tot het uiterste te verdedigen bij de Van LOON HARDZEILDAG 1997. Met dank aan Cees Sitsen voor een "gouden" avond, de koffie, verhalen gegevens en anekdoten en Rolf Bringman voor inlichtingen en enthousiaste reakties. Mocht een oplettende lezer in dit verhaal kunnen corrigeren, aanvull ngen of verbeteringen kunnen aandragen horen wij het graag. Siloweg 1 tel 0118 611351 b.g.g. 0118 501719/501981 4338 PB Middelburg fax 0118 613309 Ook voor u is het mogelijk om als vrijwilliger op te stappen als maat of schipper De vaarcommissie kan u hierover verder informeren 1 Voorzitter: Klaas Tenwolde, Van Borseleiaan 1a 4351 NR Veere, 0118-501285 Vice Voorzitter Wijnand van Gessel Langeweg 7, 4339 NA Nw.en St. Joosiand 0118-601677 Penningmeester Hans Koie, Bogardstraat 3, 4331 BM Middelburg. 0118-642069 Sekretaris •Siemco Louwerse Veersesingel 46, 4332 TB Middelburg, 0118-623928 Bestuursleden: Hans Voskuil, Paiingstraat 614381 AE Vlissingen, 0118-414896 Gerrit Zomer, Marga Klompélaan 114385 JL Vlissingen, 0118-471324.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1997 | | pagina 15