Honderddertig jaar "Moed en Trouw" in De Paal. Jan Hendriksen 4 VIJF GESLACHTEN VERRAS BOUWEN HENGSTEN EN HOOGAARZEN. "Die boom is goed voor dat spant en daar zit ook een mooie krommer in" zei mijn vader dan. We werkten met Slavonisch eiken uit Kroatië. Tekeningen had je niet, alleen vuist regels. De breedte was eénderde van de lengte en de holte was eénzesde tot eénzevende van de iengte. We hadden mallen van het grootspant, het beunspant en de steven. Daar gingen de delen tegenaan, die we krom brandden met riet en dan ging de rest van de spanten er pas in." Aan het woord is Remy Verras. Zijn broer Julien komt nog even terug op het eikenhout. "Later gebruikten we ook Rijnlands eiken, zo eind jaren dertig, maar dat was veel zuurder, dat wil zeggen veel warriger en niet zo fijn van draad. Het hout kwam met een zelflossend vrachtmotorschip, dus met een eigen laadgiek naar De Paal. Dat lossen was altijd een heel gedoe, want dat moest op één tij, dan kostte het geen havengeld." We zitten op een winterse zaterdag aan de grote, gastvrije keukentafel van Albertine en Michiel Verras in Walsoorden. De familie zit eromheen en vertelt. Het begin Jan Francies Verras, geboren in 1798, verhuist in 1837 van Stoppeldijk naar Graauw. Zoon Pieter is dan al geboren.(1823). Deze Pieter Verras, de over-over-grootvader van Michiel werkt eerst op de scheepswerf van De Klerk in Kruispolderhaven, maar begint in 1865 als "volleerd scheepsmaker" een eigen werf "Moed en Trouw" in De Paal. Er is een dakpan teruggevonden met dat jaartal. De officiële notariële acte is van 1867. Hij bouwt en repareert hengsten, hoogaarzen en schouwen, uiteraard alles in hout. De hengst "Den Bruinen" van Jos Broeckaert is rond 1880 gebouwd door Pieter Verras. De zoon van Pieter heet Jan (1860 1934) en is een zeer ondernemend man. Hij bouwt meer dan 100 schepen, waaronder ook botters, en heeft zo'n man of 15 personeel in dienst. In 1924 staat Jan aan het hoofd van- zo blijkt uit een inventaris- een volwaardige werf (drie scheeps hellingen en een loods), een woonhuis en een café. Dat café "In't Zicht Der Schelde" is er nu nog steeds en wordt in de loop der jaren uitgebaat door de moeders van het geslacht Verras. "Erg makkelijk, het was maar een paar stappen van de werf naar het café en omgekeerd" zegt Michiel Verras met een brede grijns. De Paal Zo rond 1900 is De Paal een bloeiende vissershaven, 83 mosselschippers 5 dorp. Jan pacht ook de haven van De Paal en legt in 1895 een spuikom of "zeehouwer" aan. De gemeente -welk een brede visie- besluit in 1899 de spuikom bij de haven te trekken, wegens ruimte gebrek. Prompt begint de haven te verzanden. De werf is echter al van scheepsbouwvak te leren, dus misschien heeft hij toch al met tekeningen gewerkt. Van mijn vader (Piet) is bekend dat hij, tegen de tijd dat een schip klaar was, flink was afgevallen. Hij stak als het ware iets van zichzelf in z'n schepen." hebben er hun thuishaven. In die tijd wonen er 800 mensen en zijn er liefst 11 cafés. In 1899 vraagt schipper en herbergier Stobbelaar vergunning bij de gemeente tot het houden van "Eene Kermis." Het mocht niet, want "Er was al bedrijvigheid genoeg in de cafés". Een kermis in een dorp zonder kerk, dat schijnt ook helemaal niet te kunnen, maar volkfeesten waren er al vanoudsher in De Paal, altijd eind augustus. En ook vandaag de dag zijn eind augustus nog altijd de Paalse feesten of "dagen"). Bekend is dat Jan Verras alles zelf maakte, tot zijn eigen bel op zijn fiets en een viool. Wanneer het weer eens feest is, maakt hij een zweefmolen, die aangedreven wordt door de geweldige benzinemotor van de werf. Het toerental daarvan is niet goed te regelen en wanneer Jan zijn molen test door stenen in de stoeltjes te leggen, slingeren die door het hele oudsher bereikbaar door een getijdegeul, gelegen naast de haven, en blijft dat dus ook. De huidige, nieuwe haven ligt op de plaats van die oude getijdegeul. Remy: "Jan Verras is in Amsterdam op school geweest om het Op de pof De derde generatie is Petrus (Piet) Verras, de zoon van Jan. Piet is van 1891 en overlijdt in 1972. Eerst doet hij de werf samen met zijn broer Josephus (Sjef) maar die stopt ermee in 1929. Deze generatie Verras bouwt meer dan dertig schepen, vooral hengsten en lemmerhengsten. Philibert: "In die tijd waren de vissers Pieter Verras, stichter van de werf "Moed en Trouw" in de Paal, 1865 Tekening van de werf van Verras rond 1920 van Maurice Seghers (verzameling J. van Beijlen) Het café van de familie Verras in De Paal bestaat nog steeds Onder leiding van Jan Verras worden meer dan honderd houten schepen gebouwd De werf in 1921. Links een hengst, rechts een Iemmerhengst. Voor het café rechts een lange giek om masten te kunnen plaatsen Petrus Verras (1891-1972) bouwt vooral hengsten en lemmerhengsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1997 | | pagina 4