Open dag 1996 Jos Boone K 8 A v V' gebouwd naar een tekening van een veel oudere Verras-hoogaars: De Coene Haan. (1946). Remy is zich op een bepaald moment gaan toeleggen op het maken van tekeningen van schepen die ooit op de werf waren gebouwd. Van De Paal naar Walsoorden In 1970 gooit de Rijkswaterstaat roet in het eten. De dijken, ook bij De Paal, moeten op Deltahoogte worden gebracht. De werf "Moed en Trouw" wordt onteigend. Het café blijft bestaan. De dijkverzwaring begint pas echt in 1978. Michiel:"ln de loop der tijden zijn er steeds betere regelingen gekomen voor schade loosstelling. Kijk maar naar van Duivendijkop s*. L .ATTS. Tholen. Die Michiel Verras (1963) kon z'n werf gewoon voortzetten na het op Deltahoogte brengen van de dijken. De Klerk in Kruispolderhaven en wij in De Paal waren het eerst aan bod. Wij hadden de pech dat ze in Zeeuws Vlaanderen begonnen. Geld om elders een nieuwe werf te beginnen, kreeg je er in die tijd nog niet bij." Julien gaat na de onteigening, elders in de scheepsbouw werken, Philibert gaat wat anders doen. Remy koopt een huis met een loods in Walsoorden en start een nieuwe werf. De naam blijft "Moed en Trouw." Hij bouwt stalen hengsten en hoogaarzen, lemmer- hengsten en Philippiense schouwen. Sinds 1995 trekt Michiel (geboren in 1963) de kar. Hij bouwt en repareert stalen schepen. Ze moeten wel transporteerbaar zijn want hij heeft in Walsoorden geen scheepshelling. Michiel werkt graag samen met een eigenaar die zelf ook aan z'n schip werkt. Zijn droom is om nog eens een stalen hoogaars te bouwen van een meter of elf. Op zijn werf staat een prachtige teakhouten reddingssloep van een meter of negen. Die heeft Michiel van de bodem opgevist, ergens op de Westerschelde. "Dat schip restaureer ik en ik zet er een klein zeiltuig op, echt iets voor een liefhebber."zegt Michiel. Hout Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Aan de hengst van Jos Broeckaert vernieuwt Michiel samen met de eigenaar de houten steven en tijdens ons bezoek in februari 1997, neemt Michiel het houten roerblad van de YE 36 onder handen, waarvoor hij het nieuwe beslag levert. Jachtbouw Moed en Trouw 9 Op 16 november 1996 organiseerde de Stichting behoud Hoogaars een open dag rond de restauratie van de YE 36. De belangstelling was overwel digend, de reakties uiterst bemoedigend, de medewerking van verwachte - en onverwachte kant hartverwarmend. U bent er natuurlijk ook geweest en in de nieuwsbrief van eind december 1996 is de open dag uitvoerig aan de orde geweest, dus hoeven we er U eigenlijk niets meer van te vertellen. Toch ter herinnering nog een paar foto's. Jachtwerf Joh. van der Meulen Bondsjachtwerf en Ver huurbedrijf A.N.W.B. Selfhelpweg 11-13 a/d Woudvaart 8607 AB Sneek Telefoon (0515) 413078 Telefax (0515) 421684 TZXZZZXXCZZHTrïZrrrrWrttïlRyïïOCnXtrTXCl voor beroeps- en pleizervaart Winkelschip "Helena Maria Maisbaai 1Jachthaven Middelburg Telefoon 01180-29913 De werf "Moed en Trouw" is sinds begin van de jaren zeventig gevestigd in Walsoorden De laatste bij Verras gebouwde houten hoogaars: De Coene Haan (1946) De eerste stalen hoogaars De Pieternel (1968) komt van de Verras-werf De vierde en de vijfde generatie Verras voor de huidige werf. Van links naar rechts: Michiel, zijn vader Remy en diens broer Philibert. Julien ontbreekt op deze foto De gewaardeerde sponsor met "sapjes". Zeeuwse meisjes met hapjes

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1997 | | pagina 6