Open dag 1996
Jos Boone
K
8
A v V'
gebouwd naar een tekening van een
veel oudere Verras-hoogaars: De
Coene Haan. (1946). Remy is zich op
een bepaald moment gaan toeleggen
op het maken van tekeningen van
schepen die ooit op de werf waren
gebouwd.
Van De Paal naar Walsoorden
In 1970 gooit de Rijkswaterstaat roet in
het eten. De dijken, ook bij De Paal,
moeten op Deltahoogte worden
gebracht. De werf "Moed en Trouw"
wordt onteigend. Het café blijft
bestaan. De dijkverzwaring begint pas
echt in 1978.
Michiel:"ln de
loop der
tijden zijn er
steeds betere
regelingen
gekomen
voor schade
loosstelling.
Kijk maar
naar van
Duivendijkop
s*. L .ATTS. Tholen. Die
Michiel Verras (1963) kon z'n werf
gewoon voortzetten na het op
Deltahoogte brengen van de dijken. De
Klerk in Kruispolderhaven en wij in De
Paal waren het eerst aan bod. Wij
hadden de pech dat ze in Zeeuws
Vlaanderen begonnen. Geld om elders
een nieuwe werf te beginnen, kreeg je
er in die tijd nog niet bij."
Julien gaat na de onteigening, elders
in de scheepsbouw werken, Philibert
gaat wat anders doen. Remy koopt een
huis met een loods in Walsoorden en
start een nieuwe werf. De naam blijft
"Moed en Trouw." Hij bouwt stalen
hengsten en hoogaarzen, lemmer-
hengsten en Philippiense schouwen.
Sinds 1995 trekt Michiel (geboren in
1963) de kar.
Hij bouwt en repareert stalen schepen.
Ze moeten wel transporteerbaar zijn
want hij heeft in Walsoorden geen
scheepshelling.
Michiel werkt graag samen met een
eigenaar die zelf ook aan z'n schip
werkt. Zijn droom is om nog eens een
stalen hoogaars te bouwen van een
meter of elf.
Op zijn werf staat een prachtige
teakhouten reddingssloep van een
meter of negen. Die heeft Michiel van
de bodem opgevist, ergens op de
Westerschelde.
"Dat schip restaureer ik en ik zet er een
klein zeiltuig op, echt iets voor een
liefhebber."zegt Michiel.
Hout
Maar het bloed kruipt waar het niet
gaan kan. Aan de hengst van Jos
Broeckaert vernieuwt Michiel samen
met de eigenaar de houten steven en
tijdens ons bezoek in februari 1997,
neemt Michiel het houten roerblad van
de YE 36 onder handen, waarvoor hij
het nieuwe beslag levert.
Jachtbouw Moed en Trouw
9
Op 16 november 1996 organiseerde
de Stichting behoud Hoogaars een
open dag rond de restauratie van de
YE 36.
De belangstelling was overwel
digend, de reakties uiterst
bemoedigend, de medewerking van
verwachte - en onverwachte kant
hartverwarmend. U bent er natuurlijk
ook geweest en in de nieuwsbrief van
eind december 1996 is de open dag
uitvoerig aan de orde geweest, dus
hoeven we er U eigenlijk niets meer
van te vertellen. Toch ter herinnering
nog een paar foto's.
Jachtwerf Joh. van der Meulen
Bondsjachtwerf en Ver
huurbedrijf A.N.W.B.
Selfhelpweg 11-13 a/d
Woudvaart
8607 AB Sneek
Telefoon (0515) 413078
Telefax (0515) 421684
TZXZZZXXCZZHTrïZrrrrWrttïlRyïïOCnXtrTXCl
voor beroeps- en pleizervaart
Winkelschip "Helena Maria
Maisbaai 1Jachthaven
Middelburg
Telefoon 01180-29913
De werf "Moed en Trouw" is sinds begin van de jaren zeventig gevestigd in Walsoorden
De laatste bij Verras gebouwde houten
hoogaars: De Coene Haan (1946)
De eerste stalen hoogaars De Pieternel (1968)
komt van de Verras-werf
De vierde en de vijfde generatie Verras voor de
huidige werf. Van links naar rechts: Michiel, zijn
vader Remy en diens broer Philibert. Julien
ontbreekt op deze foto
De gewaardeerde sponsor met "sapjes".
Zeeuwse meisjes met hapjes