L
De werf van Roukema in Tholen M. van den Dorpel
SPECIALE
TRANSPORTEN
TRANSPORT
B.V.
16
Loodswezen
Scheldemonden
Gespecialiseerd in vervoer van Iange, brede, hoge en zware ladingen.
Nationaal en internationaal.
POSTBUS 17, 4450 AA HEINKENSZAND - TEL. 0113-563810 - FAX 0113-561678
17
In, of kort na 1918, werd aan Hendrik
Jan Roukema (Tholen 10-9-1894/16-3
1964) vergunning verleend tot het
bouwen van een tijdelijke houten loods
en opslagplaats bovenaan de dijk
tegenover de nu gedempte oester
putten, even ten zuiden van de stad
Tholen. Hij was een zoon van Duye
Roukema, een in Tholen wonende
schipper die ook in kolen handelde en
oorspronkelijk uit Joure in Friesland
kwam.
Na een praktijkopleiding bij verschil
lende werven, onder andere in Tholen
en in de Biesbosch, gevolgd door mili
taire dienstplicht (1914-18), werd de
tijd voor Hendrik Jan rijp geacht om te
starten als zelfstandig ondernemer.
Volgens zijn zoon Duye (1922)
bestond op die plaats al een klein
bedrijf, voornamelijk voor reparatie
van houten roeiboten. Hij weet niet van
wie dat bedrijf was.
In de periode 1920-1940 werden op de
Roukema-werf verschillende hoog
aarzen, hengsten en andere houten
vaartuigen geschikt gemaakt voor de
inbouw van een motor, meestal een
Kromhout of Industrie. Vanwege de
grotere diepgang na het plaatsen van de
motor werd het achterschip verhoogd
of "opgeboeid" zoals men dit noemde.
Bij oudere scheepjes werd ook vaak de
romp geheel of gedeeltelijk beslagen
met gegalvaniseerde blikken platen.
Verder werden alle andere voorko
mende reparatie-werkzaamheden
verricht, onder andere aan de Botter
"Albatros" van de Visserijpolitie op de
Zeeuwse stromen. Een mooi gedetail
leerd model hiervan, gebouwd door
Duye Roukema, een broer van
Hendrik, is te zien in het voormalig
stadhuis van Tholen.
Nieuwbouw van hoogaarzen en andere
grote schepen vond in het geheel niet
plaats, wel werden verschillende
nieuwe roeiboten gebouwd. In de
strenge winter van 1939-40 ontstond
door nog nooit opgehelderde oorzaak
brand op de werf, waarbij de loods en
een nieuw gebouwde roeiboot (deze
was besteld door Hendrik Schot van de
TH 49!) in vlammen opgingen.
De werf van Roukema werd omstreeks
1953/1955 opgeheven. Door de kanali
sering van de Eendracht, de aanleg van
het Schelde-Rijnkanaal en de dijkver
hoging is van de werf niets meer terug
te vinden.
Foto middenpagina:
Twee tjalken bij de van Duiven-
dijk werf, 1890.
Boulevard de Ruyter 8
4381 KAVIissingen
Telefoon (0118) 48 95 00
Fax kantoor (0118) 41 28 31
CÖHVQI EXCEPT*
De hoogaars ARM 44 op de helling in 1938, om te worden voorzien van een nieuwe Kromhout motor.
Op de voorgrond ligt voorts het kleine hoogaarsje van Jan Kusse, een nagenoeg geheel open scheepje.
Jan Kusse haalde in opdracht van de gemeente Arnemuiden zand van de drooggevallen platen in de
Zandkreek, dat onder andere gebruikt werd voor bestrating.
De reeds vroeger opgebouwde boeier YE 85 omstreeks 1948. Het schip werd door P. Kole gekocht van
Jac. Paauwe te Yerseke, die er mosselen en oesters mee viste. Hier is te zien dat het schip werd voorzien
van een nieuwe stuurhut en een verdiept vast dek.