12 In verband met de voorgenomen tochten op de Noordzee (de Atalante maakt driemaal een tocht naar Wight) wordt de (steek-)mast voorzien van zij stagen. De zwaarden worden iets verlengd en krijgen een holler profiel ('er moet een puts water in kunnen staan'). De motor wordt vervangen door een BMC Commander Diesel. In 1973 verkoopt Mansholt de Atalante aan J. Aakster te Amsterdam, die er slechts twee seizoenen mee vaart. Van Duivendijk In de periode 1981-1985 worden enkele seizoenen doorgebracht op Tholen, en van daaruit tochten gemaakt op de Oosterschelde en naar Veere. Dit mede in verband met groot onderhoud bij van Duivendijk, waar de zoons Melis en Dirk van Simon, en Melis van Dirk inmiddels de werf hebben overge nomen. Er worden o.a. reparaties uitgevoerd aan het onderboord (stuurboord voor), en op diverse plaatsen halfhoutjes aangebracht met vulstukjes van hecht- hout, teer en mos. Alleen mos uit de Brabantse vennen mocht hiervoor gebruikt worden. In 1981 zijn op het kajuitdak de afdichting van de deknaden met presenning op de origi nele manier vervangen, d.w.z. met papier, linnen en 55 meter keper band en gekookte lijnolie.... Verder is alle breeuwwerk vernieuwd. In 1985 wordt bij van Duivendijk de motor vervangen door de huidige Peugeot Diesel. Huidige eigenaar In 1974 ligt het schip te koop in Den Oever. Als gegadigde meldt zich A.A. Eecen, eigenaar van een vliegtuig onderhoudsbedrijf op Schiphol. Bij Hakvoort te Monnikendam wordt de koop gesloten en de Atalante overge varen naar de Westeinder. Enkele jaren later wordt een ligplaats gevonden aan het IJsselmeer bij de zeilvereniging Het IJ; daarna twee seizoenen in Marken en vervolgens in Durgerdam. In de winter verblijft het schip bij jachtwerf Aldert Been te Aalsmeer. Er wordt gevaren op de Westeinder, het IJsselmeer, Fries land en de Zeeuwse wateren. Aan wedstrijden als de Flevorace en de 24- uurs op het IJsselmeer wordt regel matig deelgenomen, evenals aan de Westeinder platbodemwedstrijden en diverse Sails. 13 hier wonderwel in geslaagd en de Atalante is nu mooier dan ooit! Om het silhouet te bewaren is er niets aan het tuig veranderd (gouden regel: hoogte van de mast lengte van het schip) in tegenstelling tot de huidige mode bij sommige platbodemschepen. Naschrift (van de redactie) Speciaal voor dit themanummer over Tholen hebben wij de heer Eecen verzocht de geschiedenis van de Atalante op schrift te stellen. Aanlei ding hiertoe was niet enkel de reden dat de Atalante de laatste hoogaars was van van Duivendijk. Ook menen wij dat dit schip bij uitstek een representa tief voorbeeld is van een goed gelijnde Zeeuwse jachthoogaars! Na een vakkundige restauratie, welke met veel zorg, en respect voor de originele lijnen werd uitgevoerd, mag deze zestigjarige dame weer aan een nieuw leven beginnen. Moge zij als inspiratie dienen voor nog vele nieuw te bouwen Zeeuwse jachten! Grote restauratie In de seizoenen 1992-1993 is een grote restauratie uitgevoerd. Begin jaren 80 was aan het licht gekomen dat een voorgaande eigenaar ooit cement en grind als ballast in het achterschip had gestort, hetgeen verstikking van het hout tot gevolg had. Begin '90 bleek dit niet meer met plaatselijke reparaties te vérhelpen. Omdat er op dat moment goed eikenhout beschikbaar was, werd besloten tot een komplete restauratie van de Atalante, die uiteindelijk ander halfjaar zou duren. Hierbij werd 60 van al het hout vervangen. Het roer werd vernieuwd en het interieur gedeeltelijk teruggebracht naar de oorspronkelijke indeling. Ter verho ging van het comfort werd een hete- luchtverwarming en een nieuw keuken blok met koelkast en oven geïnstal leerd. In de kuip werd een kompas stand geplaatst met daarin weggewerkt een snelheids- en dieptemeter. Bij de restauratie is getracht de authenticiteit van het hoogaarsjacht en de mooie lijnen van het schip te bewaren. Aldert Been die het werk heeft uitgevoerd is Melis Szn. bezig met het dichten van de kajuitnaad met de vuilnis 1981 Groot onderhoud op de overdekte helling. Links de BRU 24 welke nu bij het museum te Antwerpen staat De Remcoline in aanbouw Foto: P. Luijendijk

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1998 | | pagina 8