NATTE VOETENWERK! Hendrik Willem van Loon Hardzeildag 1998 Hans Kole Achteruitgang Voor enkele havensteden liep de strijd tegen verzanding uit op een nederlaag; het werden dode stadjes. Andere plaatsen, zoals Middelburg, probeerden met rigoreuze maatregelen hun bete kenis als zeehaven te handhaven. Zo werd Middelburg in het begin van de vorige eeuw gedwongen om een nieuwe haven aan te leggen, wilde Zeeland's hoofdstad nog meetellen als haven voor zeeschepen. In 1817 werd een nieuwe haven geopend voor de aanleg waarvan de stad in 1814 een renteloze lening van Fl. 1.000.000,- had weten te verkrijgen. Een goede haven is echter nog geen waarborg dat er vele schepen gebruik van zullen maken. De aanleg van een nieuwe haven heeft de stad niet mogen baten; ondanks de goede accommodatie voor schepen ging de betekenis van Middel burg als havenstad snel achteruit. Het feit bijvoorbeeld, dat er in 1845 nog maar acht zeeschepen Middelburg als thuishaven hadden, is tekenend voor de toen nog maar geringe betekenis van Middelburg op maritiem gebied. Bewondering Een niet aflatende strijd tegen zand en slib moest er in het verleden worden gevoerd om havens en haventoegangen op diepte te houden. De mol of krabbe laar is één van de vernuftige werk tuigen geweest om die strijd te kunnen voeren, vaak met succes, soms echter minder succesvol. Wie een model van een mol beziet, kan niet anders dan bewondering opbrengen voor de vindingrijkheid van onze voorouders. d? Koninklijke Boskalis Westminster nv 21 Hendrik Willem van Loon heeft geruime tijd in Veere gewerkt en gewoond alvo rens hij in 1932 naar Amerika emigreerde. Veere was in die dagen (1928) een zeer rustig stadje. Vissers uit Veere en Arne- muiden zorgden voor bedrijvigheid in en rond de haven. De glorietijden van nijverheid en handel van weleer waren voorbij. Door deze teruggang in economi sche activiteit is het historisch karakter van het stadje bewaard gebleven. Middelen voor nieuwbouw waren er immers niet. Door haar karakter waren er een aantal mensen, die kortere of langere tijd in Veere resideerden. Hendrik Willem, maar ook Frits Philips bijvoorbeeld. En deze twee mannen kwamen op het idee om een Hardzeildag te organiseren zodat er weer eens wat leven in "den garnalenketel" kwam (de meeste vissers visten op garnalen). 1928 Op 4 augustus van dat jaar kwam het stadje in beweging. Vele genodigden trokken naar Veere en werden ontvangen door het gemeentebestuur. En samen met de bevolking waren ze getuige van de eerste Hendrik Willem van Loon Hardzeildag. Er stond voldoende wind en de schepen voeren het Veerse Gat uit om ter hoogte van Oostkapelle een boei te ronden en weer terug te keren naar Veere. En er waren prijzen. Geldprijzen voor de snelsten en voor ieder deelnemend schip een kruik jenever. De regels waren simpel. Geen beperkingen in de zeilvoering en geen gecorrigeerde zeiltijden. Het was een zeer geslaagd evenement, getuige het breedvoerig verslag in de Vlissing- sche Courant. 1994 De Stichting Behoud Hoogaars bestaat vier jaar. De stichting organiseert voor traditionele scheepstypen, welke in vroeger tijden gebruikt werden in de visserij de Hendrik Willem van Loon Hardzeildag. Er waren wel 8 deelne mers! 1998 De stichting organiseert voor de vijfde keer de Hendrik Willem van Loon Hardzeildag. En er zijn nu 33 deelne mende schepen. En niet alleen hoog aarzen en hengsten, maar ook schouwen, zalmschouwen, grundels, zeepunters, schokkers, lemsteraken. Een delegatie van het gemeentebestuur 20 Ontwerp van een door mensenkracht aangedreven moddermolen van F. en G. Eckhardt, 18e eeuw. Uit: "Nederlandse zeehavens tussen 1500 en 1800" J.P. Sigmund (Amsterdam, 1989) Werken op de grens van land en water. Voor onze baggeraars en maritiem ingenieurs betekent dat vaak letterlijk natte voetenwerk. Kust- en oeverwerken, aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, landaanwinning en strandsuppletie, het baggeren van sleuven voor pijpleidingen en tunnels, grote infrastructurele werken. Het is allemaal werk voor specialisten en bij het grootste baggerconcern ter wereld kunnen die zich nu eenmaal niet druk maken over een paar natte voeten. Verder hebben ze tenslotte alles in de hand! a t t Tel. +31 (0)78 69 69 000 www.boskalis.com E-mail royal@boskalis.nl Start op 4 augustus 1928 M M I I

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1998 | | pagina 12