van Veere, de Commissaris van de
Koningin en andere genodigden
trokken naar Veere om daar samen met
de bevolking en de toeristen getuige te
kunnen zijn van deze hardzeildag. De
weersomstandigheden waren uitste
kend. Droog weer en mooie wolken
partijen welke waren ontstaan door het
hemelboenderen naar Arnemuids
gebruik. En eenzelfde windkracht als
in 1928, een ruime 6 (tijdens en na de
prijsuitreiking meer).
Prijzen
Geldprijzen zijn er niet meer te winnen.
De hoofdprijs is nu de zilveren "Jetty",
welke door de Gemeente Veere beschik
baar is gesteld als wisselprijs. Een zwaar
begeerd relikwie. De kruik met jenever
voor ieder deelnemend schip is
vervangen door een fles jenever van het
befaamde merk Ketel 1
De wedstrijd
De stoomsleepboot Hercules anno
1915 lag als startschip op de rede van
Veere. Omstreeks elf uur werd door de
heer van Gelder, commissaris van de
koningin in Zeeland, het tien minuten
stoomsein gegeven. Voor de startlijn
probeerden de schepen een zo optimaal
mogelijke startpositie te krijgen, waar
voor gezien de windkracht behoorlijke
zeil- en stuurmanskunst nodig was. Na
het startsein vertrokken de schepen.
Helaas niet meer het Veerse Gat uit.
Dit gat werd in 1961 door de schijn
baar overal werkende baggeraars
gedicht.
Als eerste hoogaars ging de Jetty (anno
1913) over de startlijn. Snel gevolgd
door de Wet (anno 1909), de Geertrui
(anno 1932) en de Windroos (anno
1925). Een spannende strijd tussen
deze vier kanshebbers voor de hoofd
prijs ontbrandde op het Veerse Meer.
De wedstrijdleiding had een baan van
circa 6 mijl uitgezet welke drie en half
maal gevaren moest worden. De baan
kende twee keerpunten. Bij één ervan
moesten de schepen door middel van
een gijp keren (of een langer durend
stormrondje). Vervolgens weer terug
naar Veere richting het tweede keer
punt. De baan was dusdanig dat er een
kruisrak, een voordewinds rak en een
ruime winds rak te varen was. De
combinatie van de windkracht, de te
varen koersen en de baanafstand
vergden veel van de bemanningen.
Na de eerste doorkomst lag de Wind
roos voorop, kort daarop gevolgd door
de Jetty. Deze twee schepen gingen de
strijd aan tot op het laatst. Immers, het
verschil in afstand tussen de twee
snelle hoogaarzen was gering. De
bemanningen moesten de hele
wedstrijd volledig geconcentreerd
blijven varen. Eén fout kon bepalend
zijn voor het wel of niet winnen van de
fel begeerde trofee.
Spannend
De meeste schepen voeren met vol
tuig, zijnde het grootzeil, de fok en de
kluiver.
Bij de verschillende koersen gaf dat
prachtige beelden. Met een schuimende
snor van water voor de boeg en diepe
kuilen trekkend behaalden de schepen
hun maximum snelheid. Bij de aan de
windse rakken gingen vele schepen
dusdanig op één oor liggen dat het
water in het gangboord en de kuip
stroomde. Zonder zelflozende kuip is
dat werken geblazen om de kuip weer
leeg te hozen. En soms leek het wel op
water naar de zee dragen.
De uitslag was als volgt:
Zilveren Jetty voor snelste hoogaars of hengst:
Windroos Rinus Platschorre
Boskalistrofee voor het eerste houten schip, niet
zijnde de winnaar van de zilveren Jetty:
Jetty Wijnand van Gessel
Vergulde Masttop voor de snelste houten Hoog
aars of Hengst, niet zijnde de winnaar van de
zilveren Jetty of de Boskalistrofee:
Geertrui Boskalis Westminster N. V.
Camp veerse Toren Bokaal voor de snelste plat
bodem in de kleinere klasse:
de Blinkert DEysker
Arnemuider masttop voor de snelste visserman:
de Blinkert D. Eysker
Stenen Hengst voor de aanbrengtocht van
Zierikzee naar Veere:
Luipaard Iz. Moerland
Hoogaarstegel voor het snelste schip op
handicap:
Jetty Wijnand van Gessel
Houten pollepel voor de laatste binnenkomer
De Vijf Gebroeders Henk Schuurman
De reddingsbrigade van de KNRM
dacht dan ook meerdere malen in actie
te moeten komen als een schip (te)
scheef ging. En dan blijkt dat die oude
dames toch zeer zeewaardig zijn.
Vanaf het Bolwerk van Veere konden
de toeschouwers de schepen meerdere
malen in volle glorie voorbij zien
zeilen. Voor de aanwezige pers waren
er snelle en wendbare schepen beschik
baar. Een fotograaf meldde na afloop
dat hij 1000! foto's had gemaakt.
Perfecte foto's, van alle schepen. Maar
ook alle toeschouwers genoten intens
van het strijdveld.
Ondanks de harde wind en de harde
strijd waren er gelukkig vrijwel geen
ongelukken. Slechts twee personen zijn
overboord gevallen (en weer terug aan
boord geklauterd). Eén voorstag en één
zij stag braken. En na reparatie gingen
de schepen weer terug de wedstrijd in.
Het aantal schepen dat uitviel was
gering.
22
Startkanon
Schepen na de start
23
Geertrui
De Jetty passeert de finish
Overhandiging zilveren Jetty