van Veere, de Commissaris van de Koningin en andere genodigden trokken naar Veere om daar samen met de bevolking en de toeristen getuige te kunnen zijn van deze hardzeildag. De weersomstandigheden waren uitste kend. Droog weer en mooie wolken partijen welke waren ontstaan door het hemelboenderen naar Arnemuids gebruik. En eenzelfde windkracht als in 1928, een ruime 6 (tijdens en na de prijsuitreiking meer). Prijzen Geldprijzen zijn er niet meer te winnen. De hoofdprijs is nu de zilveren "Jetty", welke door de Gemeente Veere beschik baar is gesteld als wisselprijs. Een zwaar begeerd relikwie. De kruik met jenever voor ieder deelnemend schip is vervangen door een fles jenever van het befaamde merk Ketel 1 De wedstrijd De stoomsleepboot Hercules anno 1915 lag als startschip op de rede van Veere. Omstreeks elf uur werd door de heer van Gelder, commissaris van de koningin in Zeeland, het tien minuten stoomsein gegeven. Voor de startlijn probeerden de schepen een zo optimaal mogelijke startpositie te krijgen, waar voor gezien de windkracht behoorlijke zeil- en stuurmanskunst nodig was. Na het startsein vertrokken de schepen. Helaas niet meer het Veerse Gat uit. Dit gat werd in 1961 door de schijn baar overal werkende baggeraars gedicht. Als eerste hoogaars ging de Jetty (anno 1913) over de startlijn. Snel gevolgd door de Wet (anno 1909), de Geertrui (anno 1932) en de Windroos (anno 1925). Een spannende strijd tussen deze vier kanshebbers voor de hoofd prijs ontbrandde op het Veerse Meer. De wedstrijdleiding had een baan van circa 6 mijl uitgezet welke drie en half maal gevaren moest worden. De baan kende twee keerpunten. Bij één ervan moesten de schepen door middel van een gijp keren (of een langer durend stormrondje). Vervolgens weer terug naar Veere richting het tweede keer punt. De baan was dusdanig dat er een kruisrak, een voordewinds rak en een ruime winds rak te varen was. De combinatie van de windkracht, de te varen koersen en de baanafstand vergden veel van de bemanningen. Na de eerste doorkomst lag de Wind roos voorop, kort daarop gevolgd door de Jetty. Deze twee schepen gingen de strijd aan tot op het laatst. Immers, het verschil in afstand tussen de twee snelle hoogaarzen was gering. De bemanningen moesten de hele wedstrijd volledig geconcentreerd blijven varen. Eén fout kon bepalend zijn voor het wel of niet winnen van de fel begeerde trofee. Spannend De meeste schepen voeren met vol tuig, zijnde het grootzeil, de fok en de kluiver. Bij de verschillende koersen gaf dat prachtige beelden. Met een schuimende snor van water voor de boeg en diepe kuilen trekkend behaalden de schepen hun maximum snelheid. Bij de aan de windse rakken gingen vele schepen dusdanig op één oor liggen dat het water in het gangboord en de kuip stroomde. Zonder zelflozende kuip is dat werken geblazen om de kuip weer leeg te hozen. En soms leek het wel op water naar de zee dragen. De uitslag was als volgt: Zilveren Jetty voor snelste hoogaars of hengst: Windroos Rinus Platschorre Boskalistrofee voor het eerste houten schip, niet zijnde de winnaar van de zilveren Jetty: Jetty Wijnand van Gessel Vergulde Masttop voor de snelste houten Hoog aars of Hengst, niet zijnde de winnaar van de zilveren Jetty of de Boskalistrofee: Geertrui Boskalis Westminster N. V. Camp veerse Toren Bokaal voor de snelste plat bodem in de kleinere klasse: de Blinkert DEysker Arnemuider masttop voor de snelste visserman: de Blinkert D. Eysker Stenen Hengst voor de aanbrengtocht van Zierikzee naar Veere: Luipaard Iz. Moerland Hoogaarstegel voor het snelste schip op handicap: Jetty Wijnand van Gessel Houten pollepel voor de laatste binnenkomer De Vijf Gebroeders Henk Schuurman De reddingsbrigade van de KNRM dacht dan ook meerdere malen in actie te moeten komen als een schip (te) scheef ging. En dan blijkt dat die oude dames toch zeer zeewaardig zijn. Vanaf het Bolwerk van Veere konden de toeschouwers de schepen meerdere malen in volle glorie voorbij zien zeilen. Voor de aanwezige pers waren er snelle en wendbare schepen beschik baar. Een fotograaf meldde na afloop dat hij 1000! foto's had gemaakt. Perfecte foto's, van alle schepen. Maar ook alle toeschouwers genoten intens van het strijdveld. Ondanks de harde wind en de harde strijd waren er gelukkig vrijwel geen ongelukken. Slechts twee personen zijn overboord gevallen (en weer terug aan boord geklauterd). Eén voorstag en één zij stag braken. En na reparatie gingen de schepen weer terug de wedstrijd in. Het aantal schepen dat uitviel was gering. 22 Startkanon Schepen na de start 23 Geertrui De Jetty passeert de finish Overhandiging zilveren Jetty

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1998 | | pagina 13