De Geertrui, van visserman tot jacht Hans Voskuil KAPITAAL HOOGAARS JACHT 2 politie. Gevraagd wordt naar de naam van 'de botter'. De botter blijkt een hoogaars te zijn en na lang zoeken staat in een van de zeilen nog het nummer VLI 3. Hier neemt de agent echter geen genoegen mee en het schip wordt ter plekke en traditiegetrouw vernoemd naar de echtgenoot van de eigenaar namelijk: "Geertrui". Bij Meerman begint de sloop van de plastic buitenlaag. Daar waar nodig worden reparaties verricht. De aller grootste klus is de vervanging van de twee kajuiten tot één. Na de mallen van Meerman aan de grootte van het schip te hebben aangepast om de lijnen iets ronder te laten lopen, wordt het nieuwe roefdek gemaakt en geplaatst. Meerman is op dat moment ook bezig met de bouw van het hoogaars- jacht "Kraagbeer". Er wordt grondig bij Verras en andere werven geïnfor meerd hoe de "Geertrui" tot zeilhoogaars kan worden omgebouwd. De heer H. Stapel, schipper van de Aladdin, stuurt een foto, tekeningen en beschrijving hoe het een en ander op zijn schip is uitgevoerd. De Geertrui krijgt Helle- voetsluis als thuishaven. Vanuit deze haven worden de tochten naar Engeland, Denemarken en Zweden ondernomen. Het onderhoud Op de werf 'Moed en Trouw' van Petrus Verras te Paal, Zeeuws Vlaanderen, wordt in 1932 de laatste hoogaars voor de visserij gebouwd. Het schip wordt niet meer uitgevoerd als zeilschip, doch als motorhoogaars. Als VLI 3 laat Lein de Nooijer zijn nieuwe schip op 20 augustus 1932 inschrijven in het visserijregister. De volgende gegevens over de levensloop van deze visserman vinden we in het Consent: 20-8-32 06-04-50 20-07-50 13-11-51 31-01-56 21-12-57 23-01-65 VLI 3 ARM 15 ARM 15 ARM 10 ARM 5 de vrouwe Grietje, gebouwd door Petrus Verras te Paal Verkocht aan zoon Lein de Nooyer te Vlissingen Nieuwe naam: de vrouw Clasina Verkocht aan Joris Meulmeester te Arnemuiden en herdoopt in 'de vrouw Jannetje' Verkocht aan D. van Belzen Arnemuiden G. van Belzen, Arnemuiden Doorgehaald in visserijregister en als jacht verkocht. In 1962 verschijnt er in de kranten een advertentie waarin een luxe hoogaars te koop wordt aangeboden. De familie Van der Flier besluit eens een kijkje te nemen in Monnickendam. Hier zien zij voor het eerst de "Geertrui". Het schip staat inmiddels in de witte polyester en heeft een kort stompje als mast. Het ruim is overdekt tot aan het stuurkot. Een 18 pk diesel is ingebouwd voor de voortstuwing. Na inspectie van het schip wordt de vraagprijs toch wat aan de hoge kant bevonden en de verkoop gaat niet door. Maar als je je hart hebt verpand aan een hoog aars dan zal zij er komen. Door onderhandelen wordt de aankoopprijs bijna gehalveerd. Op de eerste reis van Monnickendam naar Arnemuiden wordt het schip in Amsterdam aangehouden door de water- TE KOOP AANGEBODEN In excellente conditie. Zeer zmwaardig, Afmeting plm. !4iax 4,5 ra, Ingebouwde hulp-dieselmotor. Luxueuze betimmeringen. JBü. tel. 02500-34S92 's-maandags t/m vrijdags des morgens van 9—10 uur» 3 ophalen van het zwaard geconstateerd dat het zwaard is gescheurd en onher stelbaar beschadigd. De expert van Hudig Co constateert: Het eiken houten SB-zwaard, lang 4500 mm, grootste breedte 900 mm, dik 100 mm, is op 2 plaatsen in langsrichting gescheurd en als onherstelbaar aan te merken. De schade-expert merkt voorts op 'dat in 1966 de beide zwaarden al waren vernieuwd'. Ten aanzien van de oorzaak van deze schade deelt de schipper mede, dat op genoemde datum de windkracht circa 5 had bedragen en men de kluiver had inge haald, doch het grootzeil zelfs niet had gereefd. Van Hellevoetsluis was men zeewaarts gevaren, doch ver binnen de uiterton gebleven en zeer vermoedelijk bij het ronden van een der tonnen onder de kust van Goeree het iets te scherp gestoken SB-zwaard tengevolge van een klap van een grondzee gescheurd. Melis van Duivendijk maakt hierna 2 zwaarden waarin twee putsen water kunnen, (normaal is 1 puts). Wedstrijden Op 18 juli 1968 wordt het schip aange meld bij de KNWV en krijgt het nummer VA 43. Nu laat de Geertrui zien dat ze ondanks haar bouw, als motorhoogaars, een zeilschip is waar rekening mee gehouden moet worden. Het onderwa terschip wijkt af van een zeilhoogaars, daar waar het vlak van een zeilhoog aars oploopt en smaller wordt blijft de Geertrui haar volle breedte houden en wordt pas smaller bij de kuip. Ook de lengte- en breedte verhoudingen liggen bij dit schip iets ruimer. Tijdens de Flevo-race, zijnde de inter nationale lange afstand wedstrijden op de Zuiderzee op 17, 18 en 19 augustus 1973 zien we de Geertrui dan ook boven in het klassement staan. Met de openingswedstrijd op vrijdag is de VA43 met een T.C.F. van 1.115 als eerste binnen en behaalt zij de snelste gecorrigeerde tijd. Als we verder kijken op de uitslagenlijst van 1973 zien we bij de VB platbodem-klasse een strijd tussen de VB 41 "Aladdin" en de VB 56 Windroos" De strijd wordt in het voordeel van de VB 41 "Aladdin" beslecht. Navigatie Dat de Geertrui over de West Europese wateren heeft gezworven staat beschreven in de Consent van mei 1993. We spreken over de tijd dat er nog geen AP's of GPS-sen aan boord van de schepen waren. Alles wordt gedaan zonder moderne navigatie middelen. De voorbereidingen beginnen dan ook al in de winter maanden voorafgaande aan de reis. Bij Observator worden de Engelse van het schip wordt grotendeels door de familie en vrienden uitgevoerd. Bij een van de eerste reparaties bij van Duivendijk op Tholen wordt de voor steven onderhanden genomen. Om het schip een sierlijker uitstraling te geven wordt de steven 28 cm verlengd. Met de zwaarden, welke in eerste instantie werden gemaakt, gaat het niet zo voor spoedig. Op 25 augustus 1968 wordt tijdens een toertocht van de Water sportvereniging "Haringvliet" van Hellevoetsluis naar zee, varend nabij de bouwput in het Haringvliet, bij het VLI 3 en VLI 35 op koninginnedag omstreeks 1947 Op de werf bij Meerman wordt een nieuwe kajuit gebouwd Lein de Nooijer aan boord van de Geertrui in 1996

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1998 | | pagina 3