fis eel lang geleje. De van Duivendijkwerf in Bruinisse. 10 Jan Hendriksen Dirk Meliszoon van Duivendijk heeft er een mooi lijstje van gemaakt. Op de werf in Bruinisse zijn zegge en schrijve 13 houten schepen gebouwd. 9 vissermanhoogaarzen, 2 lemmer- jachten en 2 hoogaarzen met opbouw voor de visserijpolitie. Dat was in de periode direct na de stichting van de werf in 1893, want in 1908 werd het laatste nieuwe schip over de dijk getrokken. In die tijd werden alle schepen gebouwd achter de dijk. Zelfs voor reparatie moest een schip de dijk over getrokken worden. Soms duurde dat een hele dag. Dirk van Duivendijk (geboren in 1931) is van de vierde generatie van Duiven- dijken, van de Bruinisse-"tak". Hij is de enige in de familie die zich erg interesseert voor de geschiedenis van de werf in Bruinisse. Dirk is in 1969 voor zichzelf begonnen in de jachtenbouw. Aan de haven van Bru zette hij een groene loods neer. Inmid dels is hij met pensioen. Dirk zet de zaak op een rijtje: "Pieter van Duivendijk, geboren in 1818 is de voorvader van de Zeeuwse van Duiven- dijkwerven in Tholen, Bruinisse, Zier- ikzee en Willemstad. Zijn kleinzoon heette ook weer Pieter en die stichtte in 1893 de werf in Bruinisse. Dat gebeur de binnendijks op een plek waar voor heen ook al een werf was, van van Wezel. Het enige, zegt Dirk dat we nog van mijn overgrootvader hebben, is dit prachtige hoogaarsmodel, dat hij eigenhandig maakte in 1893. Kijk, hier onder de helmstok staat het jaartal. In 1908 nam zijn zoon Dirk, toen 23 jaar oud de werf over, vader zag er geen gat meer in. Dus die 13 houten schepen zijn gebouwd door Pieter, later werkte zoon Dirk natuurlijk ook al mee. Vanaf 1908 tot 1953 dus 45 jaar lang heeft deze Dirk de scepter gezwaaid, maar toen was het allang volop bouwen en repareren van ijzeren, geklonken schepen. Na 1908 is men wel lang doorgegaan met het inbouwen van motoren in houten schepen en de repa ratie ervan. Een zwager van Dirk, Sander Schakel heeft jarenlang meege werkt op de werf. Hij staat al op de beroemde foto van 1905 waarop de Bru 42 schuin tegen de dijk staat. Op een dag werd er een schip de helling opge trokken. De masthout was er al uit. Toen het schip omhoog werd gedraaid, klapte de mast achterover en trof Sander Schakel. Hij was op slag dood. In 1908 werd de werf verplaatst naar buitendijks. Er werd een loods gebouwd op de plaats waar de werf nu nog is. Bij de ramp van 1911 werd die loods volledig vernield. De Meeuw, een botter van de visserijpolitie ramde er dwars doorheen. Dirk bouwde met 800 gulden uit het Rampenfonds het bedrijf en de loods weer op. 11 weinig voor, want goed hout was in de oorlog natuurlijk een schaars artikel. Dirk greep en koevoet en zei; ik sla je harstikke dood. De Duitse soldaat verstond kennelijk erg goed Zeeuws want hij maakte dat hij wegkwam." Dirk kreeg vier zoons, Piet, Jan, Leen en Melis. Melis, geboren in 1920 heeft op den duur zijn drie broers uitgekocht, de laatste in 1973. In 1985 nam hij op zijn beurt afscheid en nu runnen zijn twee zoons Dirk en Leen de werf. Het klinken van ijzeren nagels laat staan het geklop van hamers op hout zul je op de werf niet meer horen. Het gesis van electrisch lassen des te meer. Opa Dirk Kleinzoon Dirk vertelt een paar anekdotes over zijn opa. "Hij was een driftig man. In de oorlog werd het scheepsmodel waar we het net over hadden uit 1893 gestolen door de Duitsers. Die gaven het weer weg aan een boerenzoon, maar Dirk wist de bewuste boerderij op te sporen. De boerin weigerde het model terug te geven. O, zei Dirk, dan steek ik de boer derij in brand. Toen kreeg hij zijn scheepje erg snel terug. In 1944 kwam er een Duitser op de werf om hout te "vorderen". Daar voelde Dirk erg seepstimmerweif te Jtrufnisse De werf omstreeks 1920 (Zeeuws Documentatie Centrum). Pieter van Duivendijk, stichter van de werf Hier gingen de gesprekken altijd over de visserij en de houten schepen CONSENT NR. 14, VOORJAAR 1999 Dirk van Duivendijk uit 1885 Dirk bij het model van 1893 CONSENT NR. 14, VOORJAAR 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1999 | | pagina 7