m
binnenvaart en legde soms zijn thema's
ook fotografisch vast. In Nieuwpoort
begon hij ook te etsen.
Maurice ontpopt zich als een knap
modelbouwer, hij verzamelt ook
modellen van anderen of restaureert ze.
Seghers wil zoals zoveel maritieme
schilders ook zelf varen. Hij ontwerpt
zijn eigen kajuitmotorjacht met een
lengte van 8.60 m. Het schip wordt
gebouwd in 1914 in Antwerpen en hij
doopt het "Bertha", de naam van zijn
vrouw.
Dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit.
België ontspringt de dans niet. Op 8
october 1914 verlaat Maurice
Antwerpen, terwijl de stad gebombar
deerd wordt door de Duitsers. Hij gaat
te voet richting Kapellen. Hij bereikt
Bergen op Zoom, reist per trein naar
Vlissingen, steekt over naar Breskens
om vervolgens langs de Vlaamse kust
Nieuwpoort te bereiken, waar zijn
vrouw en dochter al waren. Samen
vluchten ze naar Engeland.
Nieuwpoort wordt gedurende de oorlog
volledig in puin geschoten. Zijn
woning, zijn schilderijen en tekeningen
maar ook zijn modellen, alles verliest
hij. Gelukkig heeft vader Henri vóór het
uitbreken van de oorlog het schip
"Bertha"naar Sluis in Zeeuws Vlaan
deren gevaren.
Ook Maurice moet tenslotte dienst doen
in het Belgische leger. Na de oorlog in
1920 vestigt het gezin zich in Oostende
aan de kust.
Daar laat Maurice in 1923 een 10 meter
lang motorjacht bouwen, waarmee hij
de Vlaamse kanalen bevaart. Hij doopt
het schip "Louisa" naar zijn dochter.
In 1925 bouwt hij eigenhandig een 12-
31
voetsjol voor zijn dochter, een knap
staaltje scheepsbouw in hout.
Maurice Seghers is bevriend met
talrijke schilders, waaronder Constant
Permeke. Dat was een zeiler die het
hoogaarsjacht "De Zeeuw" bezat. Van
Permeke is bekend dat hij behalve verf
soms ook teer op zijn doeken aanbracht,
misschien heeft het te maken met het
schip waar hij op voer. Vanaf 1924
neemt Maurice Seghers jaarlijks aan
een of meer tentoonstellingen deel. In
1932 wordt zijn werk geëxposeerd in
Gentsamen met dat van andere
kunstenaars, waaronder Rudolf Schön-
berg. In de jaren 1933 tot 1939 trekt
Seghers geregeld met de fiets naar
Zeeuws Vlaanderen. Hij bezoekt alle
schilderachtige haventjes als Emma-
polder, De Paal, Kruispolderkaai, Baai-
hoek, Philipine en Boekhoute. In
Oostende, Zeebrugge en Vlissingen had
hij al hoogaarzen en hengsten getekend
en geschilderd. In Zeeland ging hij
echter ook materiaal verzamelen om
modellen te kunnen bouwen, hij
tekende en nam foto's. Hij legde op die
manier een basis voor een uitzonder
lijke documentatie van de kleine Schel-
dehavens die na de oorlog allemaal
verdwenen.
Begin 1940 overlijdt Louisa, de dochter
van Maurice. Kort daarna brandt het
stadhuis van Oostende af. Op enkele
werken na verbranden al zijn schilde
rijen. Hij komt deze klappen eigenlijk
nooit meer te boven. Zijn coloriet wordt
somberder. Seghers zit in het bestuur
van de "Vrienden van het Nationaal
Scheepvaartmuseum", hij speelt een
belangrijke rol bij de oprichting in 1952
van het museum, gevestigd in Het Steen
in Antwerpen.
Maurice Seghers tekende en schilderde
krachtiger, hoekiger en veel dynami
scher dan zijn vader. Zijn schilderijen
zijn kleurig, steeds raak en karaktervol.
Zijn aquarellen munten uit door hun
helderheid en sfeer met sterke spiegel
effecten. Maar hij schilderde ook olie
verfschilderijen. Veel van zijn werk is
eigendom van het Scheepvaartmuseum,
dat ook een flink aantal scheepsmo
dellen van hem bezit. Hij tekende ook
glasramen voor platbodems, onder
andere voor het hoogaarsjacht
"Aladin".
Maurice Seghers tekende en schilderde
de schepen zoals ze waren, in trefze
kere lijnen. Hij liet daardoor een
betrouwbare documentatie na over een
zeer interessante periode in de scheep
vaart en de visserij. In 1959, kort nadat
zijn vrouw is overleden, overlijdt
Maurice Seghers.
Het werk van vader Henri en zoon
Maurice tezamen heeft behalve een
grote artistieke waarde, een belangrijke
maritiem-historische meerwaarde. Het
doet verslag van een tijd waarin zeil
werd vervangen door stoom en hout
door ijzer. B
M. Seghers, Amemuidense hoogaars in haven van Vlissingen, ca. 1930 olieverf op doek, 75 x 94 cm.
Schilderij van Maurice Seghers op zijn oude
schildersezel
KUNSTCONSENT, ZOMER 2000
M. Seghers, Philippine, 1936, potloodtekening, 19 x 25 cm.
M. Seghers, Haven De Paal, 1938, potloodtekening, 18 x 27 cm.
KUNSTCONSENT, ZOMER 2000