Fotografie 16 Bonnie Joosse Jan Hendriksen Naast schilderen, etsen, tekenen e.d. is er sinds het eind van de negen tiende eeuw de fotografie om beelden, ook van de vissersschepen en de visserij vast te leggen. De redactie van CONSENT komt bij zijn speurwerk soms foto's tegen uit 1890. Uit de periode rond 1920 is er gelukkig al veel fotomateriaal van de Zeeuwse visserij. Door enkelen is de fotografie van de schepen tot kunst verheven. Fotografie is immers een prachtig medium om impressies te verbeelden en expressie te geven aan gevoelens. Schepen, in dit geval in het bijzonder hoogaarzen, zijn een dankbaar onder werp. Thijs Tuurenhout, fotograaf bij de ANWB, fotografeert heel graag en heel veel schepen. Tijdens de hardzeildag van 1998 heeft hij, liggend voorin een klein bootje, honderden platen geschoten van het spel van wind, water, schepen en zeilen tegen het historisch decor van het stadje Veere. Eén van de mooiste foto's uit die serie prijkt op de voorkant van de CONSENT, voorjaar 2000. Bernard van Gils (*1918 Breda) was heel lang werkzaam als industrieel fotograaf en filmer. Hij was docent aan de Kunstacademie Sint Joost in Breda. Het fotograferen van schepen is een liefhebberij, voortvloeiend uit het feit dat hij meer dan 40 jaar lang schipper/ eigenaar van de hoogaars Turc was. Ook zijn zoon Hein van Gils is een voortreffelijk fotograaf. Op deze pagina's treft u werk aan van vader en zoon van Gils. I Bernard van Gils, gefotografeerd door zijn zoon Hein KUNSTCONSENT, ZOMER 2000 KUNSTCONSENT, ZOMER 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2000 | | pagina 9