Fotografie
16
Bonnie Joosse Jan Hendriksen
Naast schilderen, etsen, tekenen e.d.
is er sinds het eind van de negen
tiende eeuw de fotografie om beelden,
ook van de vissersschepen en de
visserij vast te leggen.
De redactie van CONSENT komt bij zijn
speurwerk soms foto's tegen uit 1890.
Uit de periode rond 1920 is er gelukkig
al veel fotomateriaal van de Zeeuwse
visserij. Door enkelen is de fotografie
van de schepen tot kunst verheven.
Fotografie is immers een prachtig
medium om impressies te verbeelden
en expressie te geven aan gevoelens.
Schepen, in dit geval in het bijzonder
hoogaarzen, zijn een dankbaar onder
werp. Thijs Tuurenhout, fotograaf bij
de ANWB, fotografeert heel graag en
heel veel schepen.
Tijdens de hardzeildag van 1998 heeft
hij, liggend voorin een klein bootje,
honderden platen geschoten van het
spel van wind, water, schepen en zeilen
tegen het historisch decor van het stadje
Veere. Eén van de mooiste foto's uit
die serie prijkt op de voorkant van de
CONSENT, voorjaar 2000.
Bernard van Gils (*1918 Breda) was
heel lang werkzaam als industrieel
fotograaf en filmer. Hij was docent aan
de Kunstacademie Sint Joost in Breda.
Het fotograferen van schepen is een
liefhebberij, voortvloeiend uit het feit
dat hij meer dan 40 jaar lang schipper/
eigenaar van de hoogaars Turc was.
Ook zijn zoon Hein van Gils is een
voortreffelijk fotograaf. Op deze
pagina's treft u werk aan van vader en
zoon van Gils. I
Bernard van Gils, gefotografeerd door zijn
zoon Hein
KUNSTCONSENT, ZOMER 2000
KUNSTCONSENT, ZOMER 2000