WCSÜÜÜS Jos Boone Jachtwerf Joh. van der Meulen Zn. De restauratie van de Alcyon Gerrit Zomer en Peter Hamer voor beroeps- en pleziervaart SCHEEPSTIMMERWERF reparatie betimmeringen restauratie rondhouten nieuwbouw Selfhelpweg 11-13 a/d Woudvaart, 8607 AB Sneek Telefoon (0515) 413078 Telefax (0515)421684 www.johvdmeulen.nl 16 kortenhoefsedijk 189, kortenhoef tel. 035/6562932 BOAT EQUIPMENT 17 Al tijdens bouw van de ARM 42 was het opgevallen dat dit schip een bijzonder schip zou worden. Maurice Pauwaert, de eenkoppige redactie van 'Wandelaer et Sur Peau', beschreef in oktober 1928 het schip als: "Un Hoogaers beau entre tous,(Een schoonheid onder de hoogaarzen, Toen de stichting vanwege omstan digheden dit fraaie schip in 1996 kon aankopen, vielen ook de medewer kers voor de karakteristieke lijnen van deze hoogaars. Spontaan gingen zij aan de slag om het schip weer in een zeilbare conditie te brengen. Eind 1999 werden wij plotseling benaderd door de Euregio met de vraag of wij in aanmerking wilden komen voor een restauratiesubsidie. Plotseling komt de SBH dan voor de vraag te staan of zij het aan kan om zo'n bijzondere klus in anderhalf jaar te klaren! Voorwaar geen eenvoudige opgave. Als eerste werden ook wij geconfron teerd met de vraag: wat is het doel van de restauratie. Gaat het om het behoud van een werkstuk, een ambacht, een sfeer? Gaat het om een museaal, dus statisch, of om een varend monument? Niet al deze zaken zijn te realiseren in een en dezelfde restauratie, er moeten keuzes worden gemaakt. En dat houdt veelal in dat, als er gerestaureerd wordt om het een te behouden, er voor het ander concessies moeten worden gedaan. Uitgaande van de doelstel lingen van onze stichting, hebben wij een afweging gemaakt tussen het behoud van de vorm en de lijnen van het schip, de constructieve authentici teit, de sfeer aan boord, en de gebruiks waarde van het resultaat. Want onze schepen zijn niet alleen museum stukken, ze moeten ook varen om in hun onderhoud te voorzien. Dus moeten ze voldoen aan de eisen van veiligheid en betrouwbaarheid onder de condities van vandaag. Knopen doorhakken Veel vragen moeten binnen enkele dagen beantwoord worden. Waar vinden we op zo'n korte termijn een geschikte bouwlocatie? Waar halen we de timmerlui vandaan? Of gebruiken we de beschikbare fondsen om de restauratie uit te besteden aan een werf? De enkele werven die een derge lijke restauratie kunnen uitvoeren hebben onvoldoende capaciteit om de klus voor juli 2001 te kunnen klaren. En zou die capaciteit er wel zijn, dan nog kan er vanwege het budget maar een deel van het schip worden geres taureerd. Besloten wordt om de organi satie zelf ter hand te nemen, waarbij zoveel mogelijk vrijwilligers kunnen worden ingeschakeld. Een volledige restauratie lijkt zo binnen de mogelijkheden te komen. Verder blijken twee van de meest vakbekwame scheepsbouwers in Nederland beschik baar om zich voor de restauratie in te zetten: Peter Schouten, die zijn sporen al heeft verdiend met de gedeeltelijke restauratie van de jachthoogaars De Wet en de grote restauratie van de Banckert, verder Cees Droste, die peter schouten Winkelschip "Helena Maria" Maisbaai 1Jachthaven Middelburg Telefoon (0118) 62 99 13 CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001 maart 2001 maart 2000 CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2001 | | pagina 10