WCSÜÜÜS
Jos Boone
Jachtwerf Joh. van der Meulen Zn.
De restauratie van de Alcyon Gerrit Zomer en Peter Hamer
voor beroeps- en
pleziervaart
SCHEEPSTIMMERWERF
reparatie betimmeringen
restauratie rondhouten
nieuwbouw
Selfhelpweg 11-13 a/d Woudvaart, 8607 AB Sneek
Telefoon (0515) 413078 Telefax (0515)421684 www.johvdmeulen.nl
16
kortenhoefsedijk 189, kortenhoef
tel. 035/6562932
BOAT EQUIPMENT
17
Al tijdens bouw van de ARM 42 was
het opgevallen dat dit schip een
bijzonder schip zou worden.
Maurice Pauwaert, de eenkoppige
redactie van 'Wandelaer et Sur
Peau', beschreef in oktober 1928 het
schip als: "Un Hoogaers beau entre
tous,(Een schoonheid onder
de hoogaarzen,
Toen de stichting vanwege omstan
digheden dit fraaie schip in 1996 kon
aankopen, vielen ook de medewer
kers voor de karakteristieke lijnen
van deze hoogaars. Spontaan gingen
zij aan de slag om het schip weer in
een zeilbare conditie te brengen.
Eind 1999 werden wij plotseling
benaderd door de Euregio met de
vraag of wij in aanmerking wilden
komen voor een restauratiesubsidie.
Plotseling komt de SBH dan voor de
vraag te staan of zij het aan kan om
zo'n bijzondere klus in anderhalf
jaar te klaren! Voorwaar geen
eenvoudige opgave.
Als eerste werden ook wij geconfron
teerd met de vraag: wat is het doel van
de restauratie. Gaat het om het behoud
van een werkstuk, een ambacht, een
sfeer? Gaat het om een museaal, dus
statisch, of om een varend monument?
Niet al deze zaken zijn te realiseren in
een en dezelfde restauratie, er moeten
keuzes worden gemaakt. En dat houdt
veelal in dat, als er gerestaureerd wordt
om het een te behouden, er voor het
ander concessies moeten worden
gedaan. Uitgaande van de doelstel
lingen van onze stichting, hebben wij
een afweging gemaakt tussen het
behoud van de vorm en de lijnen van
het schip, de constructieve authentici
teit, de sfeer aan boord, en de gebruiks
waarde van het resultaat. Want onze
schepen zijn niet alleen museum
stukken, ze moeten ook varen om in
hun onderhoud te voorzien. Dus
moeten ze voldoen aan de eisen van
veiligheid en betrouwbaarheid onder
de condities van vandaag.
Knopen doorhakken
Veel vragen moeten binnen enkele
dagen beantwoord worden. Waar
vinden we op zo'n korte termijn een
geschikte bouwlocatie? Waar halen we
de timmerlui vandaan? Of gebruiken
we de beschikbare fondsen om de
restauratie uit te besteden aan een
werf? De enkele werven die een derge
lijke restauratie kunnen uitvoeren
hebben onvoldoende capaciteit om de
klus voor juli 2001 te kunnen klaren.
En zou die capaciteit er wel zijn, dan
nog kan er vanwege het budget maar
een deel van het schip worden geres
taureerd. Besloten wordt om de organi
satie zelf ter hand te nemen, waarbij
zoveel mogelijk vrijwilligers kunnen
worden ingeschakeld.
Een volledige restauratie lijkt zo binnen
de mogelijkheden te komen. Verder
blijken twee van de meest vakbekwame
scheepsbouwers in Nederland beschik
baar om zich voor de restauratie in te
zetten: Peter Schouten, die zijn sporen
al heeft verdiend met de gedeeltelijke
restauratie van de jachthoogaars De
Wet en de grote restauratie van de
Banckert, verder Cees Droste, die
peter
schouten
Winkelschip "Helena Maria"
Maisbaai 1Jachthaven
Middelburg
Telefoon (0118) 62 99 13
CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001
maart 2001
maart 2000
CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001