18 zojuist een restauratie afrondde van de Volendammer Garnkwak en de hengst "Jan Korneel". Een groot deel van de benodigde voor raad gezaagd eiken was al beschikbaar vanwege de geplande restauratie van de hengst TH 49, dus in principe konden we vrij snel van start. Vanwege de eisen van de subsidievers trekker moesten er een nauwkeurige planning en begroting worden over legd. Ieder die wel eens een nieuw huis heeft laten bouwen, weet hoe tijdsplan ning en kostenplaatje uit de hand kunnen lopen. Bij de restauratie van en houten schip is dit pas echt een serieuze bedreiging. November 1999 Samen met de twee scheepsbouwers sluiten Peter Hamer en Gerrit Zomer zich twee dagen op. De hele klus wordt van voor tot achter en van binnen naar buiten doorgesproken. Elk detail wordt 'uitgekleed' en zo goed mogelijk vertaald in manuren en materiaal kosten. In dezelfde tijd gaan andere bestuursleden aan de slag om de subsidie-aanvraag bij elkaar te dichten. Ook de 12 vrijwilligers die zich al enkele jaren hebben ingespannen om de Alcyon boven water te tillen, steevast het Alcyon-team genoemd, gaan aan het werk. In drie dagen ligt er een volledige aanvraag, kompleet met gedetailleerde begroting. Gesprekken met scheepswerf De Schelde leveren als resultaat dat we voor de duur van de restauratie de beschikking krijgen over de voormalige timmerfabriek: een historisch pand aan de dokhaven van Vlissingen, de eerste betonske- letbouw fabriekshal van Neder land! Een schitterende locatie, vanwege de imposante ruimte en het bijzondere licht op elke plaats in de hal! Aan de slag!! De Alcyon wordt uit de mottenballen gehaald en naar Vlissingen gesleept. 1 december 1999. De Alcyon gaat uit het water en wordt midden in de hal geparkeerd. 3 december, het restauratie plan wordt goedgekeurd door de Eurregio Scheldemonden, waarmee de toezegging van de subsidie binnen is Nu komt de trein echt in bewe ging: contracten met leveran ciers (alles waterdicht en in drievoud, vanwege de subsidie-eisen!) worden afgesloten. De houtvoorraad gaat op transport van Harlingen naar Vliss ingen. De lege fabriekshal wordt door de zeer enthousiaste vrijwilligers omge toverd tot een heuse scheepswerf. Gereedschappen en machines worden aangeschaft en geïnstalleerd. De eigen organisatie wordt opgelijnd om tijdens het hele proces te kunnen voldoen aan de eisen van de Eurregio: maandelijks zal er van de voortgang gerapporteerd dienen te worden. Voor alle aankopen en werkafspraken worden procedures ontworpen. Voor de bewaking van de kosten en de voortgang stelt Peter Hamer zich beschikbaar als project leider. Om de inzet van de vrijwilligers in goede banen te leiden werpt Harm Boerma (nooit boos te krijgen) zich op als teamleider. Januari 2000. Co Ruissen ontpopt zich als een ware scheepstekenaar. Het schip wordt in zijn huidige, doorgezakte, vorm volledig opgemeten en in teke ning gezet. Allerlei details worden uitgeschetst en op de foto vastgelegd. Inmiddels is er ook een promotieteam gevormd, onder leiding van Corrie Koster. Zij zal vorm geven aan een plan om zoveel mogelijk bezoekers te ontvangen en voor te lichten. In dezelfde fabriekshal wordt een heus informatie-paviljoen gebouwd, waar door middel van video- en powerpoint- presentaties het verhaal van de stichting en van de restauratie kan worden uitge dragen. In een van de wanden wordt een levensgrote vitrine opgenomen, waarvoor de bekende scheepsbouwer Remy Verras een van zijn hoogaarsmo dellen beschikbaar stelt. De wanden worden aangekleed met info-panelen en Theo Kloet zet tien scheepsbanken in elkaar. Aan de buitenkant van het paviljoen wordt een oude scheepswerk- 19 plaats ingericht. Deze wordt meteen door Theo geannexeerd die hier het nieuwe roer maakt. Het Alcyon-team gaat aan de slag met de voorbereidende werkzaamheden. Alvorens echt te kunnen restaureren moet het schip eerst in de oorspronke lijke vorm worden teruggebracht. Een bijna onmogelijke klus, omdat er geen oude tekeningen en totaal geen oude foto's beschikbaar zijn. Verschillen van inzicht en eindeloze discussies zijn het gevolg. Terwijl het schip zoveel mogelijk wordt ontmanteld (alleen de kale romp blijft over!), wordt er zoveel mogelijk documentatie opgeduikeld uit de archieven. Op dat moment is er nog geen zekerheid over de oorspronkelijke bouwer van de Alcyon. Aangezien de meeste aanwijzingen toch wel richting Meerman gaan worden foto's van andere Meerman-schepen en gegevens uit de oude werfboeken met elkaar vergeleken. Dat de oude zeeg er met voorgaande reparaties volledig is 'uitgetimmerd' is duidelijk, maar hoeveel zeeg heeft er oorspronkelijk wel ingezeten? Zelfs het vlak vertoont nu een katterug, maar was het oorspronkelijk recht, of was het hol gezet? Met een grote hoeveelheid trek- stangen en dommekrachten gaan we aan de slag en het resultaat is een 2001 Cees Droste werkt aan de Alcyon CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001 Een echte scheepswerf, sfeerfoto van het najaar 2000 Maart 2001, de kajuit is geplaatst CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2001 | | pagina 11