7
I
6
De SBH-periode
Een nieuw hoofdstuk gaat in,
waarvan de grote lijnen bij de
meeste medewerkers en donateurs
van de SBH bekend zijn. Er wordt
het nodige werk verzet om het schip
in de vaart te houden tot er geld
beschikbaar zal zijn voor de grote
restauratie. Er wordt wat hout
vernieuwd, de dekken en het
roefdak worden opnieuw gelegd,
respectievelijk opnieuw gedicht, en
het interieur wordt aangepast aan de
nieuwe bestemming: het varen met
groepen. Daarbij wordt zoveel
mogelijk van het oude interieur
bewaard, om de unieke sfeer te
behouden. Begin 1999 komt ze in
de vaart, maar in augustus slaat het
noodlot toe, als tijdens de tocht naar
Small Sail Vlissingen op het kanaal
door Walcheren motor en achter
steven het begeven en het schip
ernstig begint te lekken. Gelukkig is
de stoomsleper "Hercules" in de
buurt, die de Alcyon op sleeptouw
neemt, en in Vlissingen afmeert
waar ze dan toch nog haar represen
tatieve plicht kan vervullen.
Op 5 september 1999 ligt de vleu
gellamme Alcyon nog één keer
mooi te wezen tijdens Kunst op de
Kaai in Middelburg waar haar
zeilen beschilderd worden. En dan
gebeurt het wonder. Op 5 december
krijgt de SBH een fantastisch
Sinterklaaskadootje. Brussel levert
een bijdrage van 200.000 Euro
440.000 guldenin het kader van
het Euregio project "Scheldemond
Maritiem". Dat opent de weg naar
een volledige restauratie, die in
januari 2000 begint en resulteert in
de feestelijke tewaterlating op 16
juni 2001. Voor deze restauratie,
getrokken door een paar professio
nele scheepstimmerlieden, onder
steund door een grote groep vrijwil
ligers van de SBH, heeft onze stich
ting in allerlei opzicht zijn mouwen
zeer fors moeten opstropen. Het
resultaat is een zeer nieuwe oude
dame die zelfverzekerd op weg gaat
naar haar honderdste verjaardag in
2028.
in 1992 wordt het bakboordzwaard
vernieuwd voor een bedrag van 7500
gulden. In de daarop volgende jaren
wordt er het nodige houtwerk, waar
onder de boeisels, vervangen. Opval
lend is dat op een van de facturen naast
ruim 1000 gulden eikenhout ook voor
f 19,15 riet voorkomt, waaruit blijkt
dat de gangen nog echt op de ouder
wetse manier gebrand werden. Echter,
de kosten lopen dermate hoog op dat
de eigenaar in overleg met de werf
besluit het schip te verkopen.
Er wordt een advertentie geplaatst,
maar er zijn weinig reacties. De
Alcyon, een groot schip, dat ondanks
constante zorg en onderhoud toch de
sporen van haar leeftijd draagt, is na 68
jaar duidelijk toe aan een echte grote
restauratie. In 1996 wordt de Alcyon
dan na uitgebreide onderhandelingen
voor F1 65.000 gekocht door de Stich
ting Behoud Hoogaars.
Zeilende Alcyon in de jaren dertig
van de vorige eeuw
De Alcyon in de Schotense vaart bij Antwerpen, tijdens de periode Dedecker, 1991. Foto: B. Thiels
CONSENT NR. 17, VOORJAAR 2001